Aj keď platíte za svoj obľúbený výrobok stále rovnakú cenu, platíte viac. Ako je to možné? Znižuje sa napríklad jeho hmotnosť. Kým niektorí výrobcovia o tom spotrebiteľov vôbec neinformujú, iní v rámci svojej komunikácie (zaujímavo) vysvetľujú svoje kroky.

Zarábajte na svojich voľných peniazoch ako banka a zhodnocujte ich atraktívnejšie bez viazanosti

Získajte predvídateľné zhodnotenie z investície do dlhopisov so zníženým rizikom práve teraz

Staňte sa spoluvlastníkom najväčších firiem sveta, ktoré aj vy veľmi dobre poznáte
Napríklad cena kakaa sa za posledné dva roky zdvojnásobila. Logicky sa tento cenový nárast základnej suroviny pre čokoládové výrobky musí prejaviť aj na ich cene. Preto majú viaceré známe značky čokolád dnes také ceny, nad ktorými iba nechápavo krútime hlavou.
Udržanie cenovej dostupnosti výrobku sa dá dosiahnuť dvomi spôsobmi. Prvým je zníženie gramáže a druhým je zmena receptúry.
Zníženie gramáže jedného balenia znamená, že výrobok má ten istý výrobný proces a zloženie, len je ho menej. Marketingoví mágovia by to označili za pozitívny krok pre spotrebiteľa, pretože po novom dá do seba menej kalórii, resp. balenie ako také je pre neho praktickejšie.
Čítajte viac >>> Zlato láme rekordy. Oplatí sa doň investovať?
Zmena receptúry je spojená s hľadaním lacnejších alternatív, teda ide o zásah do pôvodnej kvality výrobku. Aj tu vie zapracovať marketing výrobcu, ktorý bude zákazníkom tvrdiť, že zmenená receptúra je zdravšia, chutnejšia alebo idúca s modernými trendmi.

Skryté zdražovanie má množstvo podôb: viac prázdneho priestore v obale, zmene mernej jednotky z gramov na mililitre, zmena tvaru obalu na typ so zvýšeným dnom, nové obaly informujúce o (fiktívnej) bonusovej hmotnosti, zosekanie počtu sprievodných služieb, skrátenie času trvania služby,... Zmeny sú síce viditeľné, no bežný spotrebiteľ si ich nemusí všimnúť ani uvedomovať. Môže ísť napríklad o doplnok k predošlému sortimentu v podobe novej a netradičnej veľkosti balenia, príchute či farebného vyhotovenia.
Určite nikoho nepoteší správa, že jedinou ochranou pred zvýšenými výdavkami na život je priebežné zvyšovanie príjmu. Pri zdražovaní spôsobenom vývojom na svetovom trhu nepomôžu sťažnosti ani ponosy. Pri marketingových taktikách výrobcov ich treba prekuknúť a pozerať sa na jednotkovú cenu výrobkov. Nejde predsa o to kupovať obal ale jeho obsah.
Inflácia je dôležitý ukazovateľ vývoja ekonomiky. Ukazuje nám, ako sa znehodnocujú úspory vo vankúši či na bežnom účte. Peniaze preto treba pred infláciou chrániť a jedinou ochranou je kúpiť za ne aktíva. Dá sa to napríklad prostredníctvom podielových fondov, ktorých máme na Slovensku k dispozícii tisíce. Vďaka nim sa dajú kúpiť štátne dlhopisy, firmy, zlato i termínované vklady. Ponuka je skutočne široká.
Výber konkrétneho podielového fondu je vhodné odkonzultovať s nezávislým finančným sprostredkovateľom s licenciou v sektore kapitálového trhu. Ich zoznam nájdete na stránkach Národnej banky Slovenska. Ten zhodnotí vašu situáciu a navrhne také riešenie, ktoré vám pomôže žiť finančne nezávislý život podľa vlastných predstáv.
Máte napriek tomu otázky?
Obráťte sa na našich skúsených odborníkov
Vyberte si vášho osobného sprostredkovateľa. Využite stabilitu a know-how švajčiarskej skupiny Swiss Life, ktorá má viac ako 165 ročnú históriu. Vyskúšajte aj vy švajčiarske finančné služby pre váš finančne nezávislý život podľa vlastných predstáv.
Navštívte jednu z našich pobočiek
Ste pánom svojho času a podľa toho sa riadite? Naši sprostredkovatelia sa Vám plne prispôsobia. Ak však máte radšej osobnú návštevu pobočky, máme ich po celom Slovensku. Vyberte si tú, ktorá je k vám najbližšie.
Upozornenie
Predmetné informácie nepredstavujú osobné investičné poradenstvo ani investičné odporúčanie, ktoré by dostatočne zohľadňovalo individuálnu situáciu investora, najmä v zmysle jeho finančnej situácie či investičného cieľa. Swiss Life Select Slovensko, a. s. nenesie zodpovednosť za prípadné straty, ktoré vzniknú ich nesprávnou interpretáciou a zlým investičným rozhodnutím. Investície do fondov v sebe nesú riziko kolísania hodnoty investovanej sumy a výnosy z nej a nie je zaručená návratnosť pôvodnej investovanej sumy. Výnosy z cenných papierov alebo iných investičných nástrojov dosahované v minulosti nie sú zárukou budúcich výnosov.