Prečo tak veľa ľudí nechce mať deti? 16 žien a mužov sa podelilo so svojimi pohnútkami v knihe americkej spisovateľky Meghan Daum. Sú to rozhovory o egoizme, kariére a odvahe ísť proti prúdu.

Hlavne_video_jachta_youtube_thumbnail

Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.

Hlavne_video_heliport_youtube_thumbnail

Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.

Nie vždy bola bezdetnosť vnímaná ako dôsledok vlastného rozhodnutia, ale skôr bola vnímaná ako rozmar prírody. Ale ľudia, ktorí sa dnes rozhodnú nemať deti sú považovaní za sebeckých. Nemáte žiadne deti, ste sebecký?
Môžete to tiež otočiť: ľudia, ktorí majú deti, sú sebeckí. Väčšina ľudí túži mať deti, pretože to napĺňa ich predstavu plnohodnotného života. Podľa môjho názoru rozhodnutie nemať deti nie je prejavom sebectva ale sebauvedomenia. Ja som si uvedomila, že byť matkou nie je pre mňa. Stálo ma to manželstvo, ale nikdy som toto rozhodnutie neoľutovala.
 

2021_6_2_meghan_daum_2
Podľa môjho názoru, rozhodnutie nemať deti nie je znakom sebeckosti ale sebauvedomenia.

Prečo sú v knihe aj tri príspevky od mužov?
Problematika detí sa rieši hlavne ako problematika žien. Ale verím, že v tejto súvislosti existuje aj spoločenský tlak na mužov. Muži, ktorí nechcú mať deti, sú často považovaní za nedozretých adolescentov. Sú podozrievaní z toho, že trpia akýmsi syndrómom Petra Pana a vyhýbajú sa zodpovednosti. Na druhej strane bezdetné ženy sú často vnímané ako feministky - nezávislé a silné. Chcela som do knihy zahrnúť viac mužských výpovedí, ale muži len zriedka hovoria o sociálnych obmedzeniach, ktoré pociťujú.

Ženy sú často obviňované z kariérizmu, ak uprednostnia profesijný úspech pred materstvom. Otcovia musia len zriedka ospravedlňovať svoju pracovnú morálku.
To je pravda. A pravdou tiež je, že je to nespravodlivé. Je nespravodlivé, že ženy zarábajú menej, pretože sa predpokladá, že v určitej fáze budú mať deti a svoju kariéru aspoň na chvíľu odsunú nabok. Na druhej strane muži zarábajú ešte viac, pretože majú byť schopní uživiť rodinu. Štatistiky to potvrdzujú. Ženská práca je horšie ohodnotená, ako mužská. A okrem toho sú domáce práce, ktoré doma vykonávajú matky považované za samozrejmosť a sú úplne podceňované. Donosenie, pôrod a dojčenie je v konečnom dôsledku výlučne na žene - to sa však nedá zmeniť.

Tak potom sú vlastne ženy obeťami svojho pohlavia?
V istom zmysle áno. Možno máme rovnaké práva ako muži, ale príroda nám bráni v tom, aby sme ich využívali rovnakým spôsobom. Svoju úlohu tu zohráva biologický determinizmus, od ktorého sa nevieme odtrhnúť. Môžeme a musíme zmeniť podmienky, ktoré stále hádžu ženám polená pod nohy v súvislosti s deťmi. Napríklad štátna starostlivosť o deti by bol dobrý začiatok.
 

2021_6_2_meghan_daum_3
Problematika detí sa rieši hlavne ako problematika žien. Ale verím, že v tejto súvislosti existuje aj spoločenský tlak na mužov.

Benefitujete nejako z toho, že nemáte deti?
Áno. Nemohla by som mať svoju prácu, ak by som mala deti, teda minimálne by moja kariéra nevyzerala tak, ako vyzerá teraz. Pracujem ako spisovateľka na voľnej nohe už 25 rokov. Môj príjem veľmi kolíše. Niekedy zarábam veľa a niekedy nezarábam nič. Výchova detí si vyžaduje aspoň minimálne finančné zabezpečenie. S mužom, ktorý by mi poskytol finančné zázemie by som možno aj mohla, ale pravdepodobne by som nemala čas.

Je túžba po sebarealizácii jedným z predpokladov stať sa spisovateľkou?
Sebareflexiu považujem za dôležitejšiu. Keďže som nevychovávala žiadne deti, mala som viac času na to, aby som premýšľala o sebe. Čo mimochodom nie je vždy potešujúce. Byť spisovateľkou si vyžaduje istý stupeň sebavedomia. Ak ste kreatívny, predpokladáte, že ostatní sa zaujímajú o vašu prácu. To sa dá interpretovať aj tak, že sa preceňujete.

Je sebarealizácia luxus?
A ešte aký luxus! Sebarealizáciu môžeme považovať za pomerne nový západný fenomén. Najmä pre ženy. Ešte pred vynájdením „pilulky“ ženy dokonca ani v bohatých krajinách nemali v tomto ohľade nijakú kontrolu nad svojim životom. Deti zvyčajne znamenali koniec ich už aj tak veľmi relatívnej slobody. A v mnohých krajinách tomu je tak dodnes. Milióny žien tu nemajú na výber či zostanú doma, alebo budú pracovať. Musia tvrdo pracovať, aby oni a ich rodiny mohli žiť. Keď hovoríme o sebarealizácii, hovoríme o privilégiu veľmi úzkej vrstvy spoločnosti.
 

2021_6_2_meghan_daum_1
Sebarealizácia je luxus. A ešte aký luxus!

Či už sebaurčenie, nadmerná sebadôvera alebo privilégium: meno ste si vybudovali ako laterálna mysliteľka. Kde sa vo vás berie tá húževnatosť pri realizácii projektov ako „Selfisch, Shallow, and Self-Absorbed“ (prekl. Sebeckosť, plytkosť a zahľadenosť do seba) v ktorých niekedy zastupujete nepopulárne názory?
Nejdem so stádom. Mám tiež dosť citlivý detektor na kecy. Keď vidím nezmysly a protirečenia, upozorním na to. Napríklad, ja sa považujem za feministku. Ale sú ľudia, ktorí ma obviňujú z misogynie, ked hovorím o tom, že gendrovo slepá spoločnosť nie je možná a možno ani žiadúca. To je frustrujúce. Mojím cieľom je prezentovať fakty odlišným spôsobom. Niektoré veci sú komplikované a nie sú dosť dobré, aby „vydávali správne zvuky“, ktoré by ich harmonizovali so všetkým okolo.

Ako sa vyrovnávate s kritikou?
Nenechám sa ňou vyprovokovať. Ako publicistka som si za tie roky vytvorila hrubú kožu. Na sociálnych sieťach môže byť kritika naozaj opovrhujúca. Ale vyhýbam sa Twittru a podobným platformám. Pokiaľ ide o realizáciu niektorých projektov, moji priatelia a známi už vedia, že nemá zmysel odrázať ma od niečoho, ak som si to už vzala do hlavy.
 

2021_6_2_meghan_daum_2

Meghan Daum

Meghan Daum sa narodila v roku 1970 v Kalifornii a je jednou z najznámejších spisovateliek v Spojených štátoch. To do akej miery vystupuje proti dogmám a ideológiám, ukazuje často jej neortodoxný prístup k veľkým aj malým problémom. Píše pre mnohé médiá, napríklad The New Yorker, Harper's and Vouge a vydala niekoľko kníh vrátane bestselleru New York Times s názvom „Selfish, Shallow, and Self-Absorbed“ (Picador ) a naposledy to bola kniha „The Problem with Everything“ (Gallery Books). V súčastnosti píše pre online platformu Medium a moderuje podcast „The Unspeakable“. Meghan Daum nemá žiadne deti a žije v New Yorku. www.theunspeakablepodcast.com

2021_6_2_meghan_daum_kniha
2021_6_2_meghan_daum_kniha

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví. Kontaktovať

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

2025-5-12-spravny-cas-na-investovanie-TIT-opt

Tlačové správy

Je správny čas na investovanie?

Investori si dnes kladú otázku: ide o udalosť opakujúcu sa raz za päť, desať či dvadsať rokov? Poklesy na akciových trhoch majú globálny charakter a ich veľkosť nás vrátila o jeden rok späť v čase. Ide iba o začiatok dlhotrvajúceho poklesu alebo s pokračovaním poklesu sa už nedá počítať? Je ten správny čas na investovanie?

Čítať ďalej
Pavol Hajduk bývalý hokejista a súčasný spolupracovník Swiss Life Select pripravuje v kancelárii finančné riešenia pre klientov.

Životné témy

Bývalý hokejista Pavol Hajduk: „Práca s klientom je ako hokejový zápas. Snažíme sa dosiahnuť spoločné víťazstvo“

Na korčuliach s hokejkou v ruke stojí od 6 rokov. V zápasoch sa postavil aj proti takej hviezde ako je fenomenálny Alexander Ovečkin. Dnes si už hokej zahrá iba rekreačne, ale prácu s klientmi prirovnáva k zápasu, v ktorom majú s klientami rovnaký cieľ – spoločné víťazstvo. Práve preto si Pavol Hajduk, Exkluzívny finančný sprostredkovateľ senior myslí, že kariéra v Swiss Life Select je ideálna pre športovcov, ktorí končia aktívnu kariéru.

Čítať ďalej
Starý muž meria s vnučkou jablko v jablkovom sade.

Tlačové správy

Dôchodok je ako dobre vysadená záhrada. Chce čas, ale potom sa odmení úrodou

Záhrada s ovocnými stromami, kríkmi, ovocím a zeleninou, kde sa plody dajú zbierať priebežne počas roka, je zmysluplná predstava trávenia času a to nielen na dôchodku. Stačí k tomu správne načasovanie výsadby jednotlivých rastlín, aby boli plody dostupné na dôchodku. Rovnako to funguje aj so sporením na dôchodok.

Čítať ďalej
Ilustračný obrázok, ktorý zobrazuje platbu v obchode prostredníctvom platobnej karty a terminálu.

Blogy

Nahradiť hotovosť nie je len o technológiách. Je to predovšetkým o dôvere

Dnes môžeme zaplatiť za online verziu časopisu či veľký nákup v supermarkete kartou alebo mobilom v priebehu niekoľkých sekúnd. Nájomné a účty za elektrinu uhradíme okamžite cez internet banking. Znamená to, že hotovosť je zastaraná? Ekonómovia Martin Brown a Arina Wischnewsky ponúkajú svoj pohľad na budúcnosť platieb v rozhovore.

Čítať ďalej
Atmosféra na investičnej konferencii Swiss Life Select.

Tlačové správy

Investičná konferencia Swiss Life Select Slovensko 2025

Ako efektívne investovať v dynamicky sa meniacom svete? Aké trendy budú formovať globálne trhy v najbližších rokoch? Práve týmto témam sa venovali renomovaní spíkri z popredných investičných spoločností BlackRock, Invesco či Amundi na Investičnej konferencii Swiss Life Select Slovensko 2025.

Čítať ďalej
Muž nakupuje čokoládu v supermarkete.

Tlačové správy

Inflácia, ktorú si na cenovke hneď nevšimnete

Aj keď platíte za svoj obľúbený výrobok stále rovnakú cenu, platíte viac. Ako je to možné? Znižuje sa napríklad jeho hmotnosť. Kým niektorí výrobcovia o tom spotrebiteľov vôbec neinformujú, iní v rámci svojej komunikácie (zaujímavo) vysvetľujú svoje kroky.

Čítať ďalej