Generácia Z, ktorá sa narodila v rokoch 1995 až 2010, zmení spoločnosť a ekonomiku. Ako chcú žiť a pracovať? A čo pre nich znamená sebarealizácia? Zistiť to môžete v rozhovore s mladou švajčiarskou podnikateľkou Yaël Meier, ktorá zoznamuje firmy s generáciou Z. Magazín Forbes zaradil Yaël do prestížneho rebríčka „30 pod 30“.

Hlavne_video_jachta_youtube_thumbnail

Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.

Hlavne_video_heliport_youtube_thumbnail

Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.

Generácia Y (1980 - 1995) nemá najlepšiu reputáciu: Forbes ju označuje ako „Ja Ja Ja generácia“, týždenník Die Zeit sa pýta „Chcú vôbec pracovať?“ V čom sa generácia Z líši od svojich často ohováraných predchodcov?
Nie sme zdržanliví ani neochotní pracovať. Pravdaže sme individualisti, ale myslíme a konáme v najlepšom záujme všetkých. Sme tiež prvou generáciou, ktorá vyrastala so smartfónmi. Takže namiesto „mobile first“ (prekl. mobil na prvom mieste) sme „mobile only“ (prekl. iba mobil). Nie sme iba aktívni používatelia smartfónov, smartfóny sú našou neoddeliteľnou súčasťou a tvoria neoddeliteľnú časť nášho každodenného života.

Gen Z označujeme tiež ako „mileniálov na steroidoch“. Okrem impulzívnosti sa na túto generáciu pozerá ako na hľadajúcu dobrodružstvo a na tú, ktorá má silnú túžbu rozvíjať sa. Aká dôležitá je sebarealizácia?
Veľmi. Sme generácia aktivistov v profesionálnom aj sociálnom zmysle. Chceme prevziať kontrolu nad svojou budúcnosťou. Nechceme sa nečinne pozerať, ako keď hora chodí za Mohamedom. Nemôžeme sa spoliehať na staršie generácie, musíme to urobiť sami. Preto to klimatické hnutie „Fridays for Future“ (prekl. Piatky pre budúcnosť) či „Black Lives Matter“ (prekl. Na čiernych životoch záleží).
 

2022_7_15_Yael Meier_forbes_2
Nie sme iba aktívni používatelia smartfónov. Smartfóny sú našou súčasťou a neoddeliteľnou časťou nášho každodenného života.

„Majú svoje vlastné predstavy - predstavy o práci. „Generácia Z je prvá ktorá odoláva práci, ktorá zasahuje do ich súkromného života,“ hovorí Christian Scholz, nemecký vedec venujúci sa výskumu generácií. Prečo je to tak?
Pretože majú život aj mimo práce. Práca nám musí dať priestor na súkromný život a na realizáciu vlastných projektov. Chceme tiež dostatok času na svoje osobné záujmy, napríklad na živé prenosy na platforme Twitch (pozn. red.: americká streamovacia služba najmä pre gamerov), na vlastný bazár na Depope (pozn. red. globálny online bazár s oblečením) alebo na vlastný kanál na Tiktoku.

Radíte spoločnostiam, ako majú spolupracovať s generáciou Z. O ktoré spoločnosti sa zaujímajú vaši rovesníci?
O tie, ktoré robia veci inak. Spoločnosti, ktoré svojimi službami alebo produktmi posúvajú svet o krok vpred a ktoré nám ukazujú, ako prevziať zodpovednosť a mať vplyv v rámci firmy.

Aké najväčšie chyby robia spoločnosti pri prezentácii seba ako zamestnávateľa a pri oslovovaní talentovaných mladých ľudí?
Gen Z sú pracujúci začiatočníci dneška a zákazníci zajtrajška. Zamestnávatelia nás ale neberú dostatočne vážne. Väčšina spoločností síce o mladých hovorí, ale nehovorí s nimi. Nerozumejú hodnotám, správaniu alebo trendom tejto cieľovej skupiny. Firemné benefity a pracovné prostredie, ktoré ponúkajú firmy sú často postavené na hlavu: príliš sa o nich hovorí, ale málo sa reálne robí.
 

2022_7_15_Yael Meier_portret
Firmy, ktoré nie sú na sociálnych sieťach pre nás neexistujú.

Ako môžu spoločnosti osloviť generáciu Z ako zákazníka?
Firmy, ktoré nie sú na sociálnych sieťach pre nás neexistujú. Je mimoriadne dôležité mať kanál s vlastným obsahom. A to neznamená iba fotografovať produkty. Mladí ľudia sledujú ľudí nie firmy. Nakupujeme v e-shopoch, ktoré sme videli na sociálnych sieťach. Platformy ako Instagram alebo Tiktok sa teraz transformujú na veľký obchod a tvorcovia obsahu sú čoraz dôležitejší.

Vy a váš partner ste získali viac ako 2 milióny vzhliadnutí na dvoch príspevkoch na LinkedIne. Verejnoprávne médiá a veľké spoločnosti len blednú závisťou. Ako sa viete vysporiadať s takouto „mocou“?
Je pravda, že možnosť osloviť ľudí prešla obrovskou demokratizáciou. Môj partner a ja sme si vedomí, že z toho vyplýva zodpovednosť. Vždy si dobre premyslíme, aké problémy ideme riešiť na sociálne siete.
Takýto dosah tiež ukazuje, aké obrovské príležitosti majú podnikatelia k dispozícii vďaka sociálnym médiám. V minulosti ste si v televízii museli kupovať drahý vysielací čas, aby ste získali očakávaný dosah. Teraz je to dostupné pre kohokoľvek.

Generácia Z je ešte známa ako generácia „Greta“. Zároveň však ako tvrdí New York Times - mladí ľudia, ktorí volajú po opatreniach v oblasti klímy neprispôsobujú týmto požiadavkám svoje vlastné spotrebiteľské správanie. Je to tak správne?
Toto je bežné tvrdenie, špeciálne ak sa bavíme o lietaní. Faktom ale je, že veľa mladých ľudí prispieva osobne, vzdávajú sa mäsa, cestujú vlakom, kupujú si oblečenie z druhej ruky. Zároveň si uvedomujeme, aké ťažké je obmedzovať sa, keď je niečo dovolené. To je dôvod, prečo je taká silná podpora zákonov, ako napríklad pre dane z CO2 v leteckej doprave.
 

2022_7_15_Yael Meier_forbes_3
Zákony sú potrebné. Osobná zodpovednosť a stimuly nestačia na to, aby sa zabránilo ničeniu životného prostredia.

Uprednostnili by ste teda silný štát pred osobnou zodpovednosťou a sebarealizáciou? Mládežnícke hnutie generácie X v 80. rokoch požadovalo: „Macht aus dem Staat Gurkensalat“ (slogan, ktorý hovorí o tom, že štát nie je užitočný)
Uvedomujeme si, že zákony sú nevyhnutné. Osobná zodpovednosť a stimuly nestačia na to, aby sa zabránilo ničeniu životného prostredia. Ani koronavírus nemôže byť potlačený bez povinného lockdownu a povinného nosenia rúšok. Nechceme autoritársky štát, ale ak chceme skutočne zmenu, pre niektoré spoločenské problémy, potrebujeme celoštátne pravidlá.

V komentári v Neue Zürcher Zeitung o dopadoch koronavírusovej pandémie ste kritizovali nedostatok solidarity s mladými ľuďmi. Prečo?
Obmedzené sociálne kontakty, zatvorené školy a univerzity, pochmúrne pracovné vyhliadky a obrovský kopec dlhov: pandémia najviac zasiahla nás mladých ľudí a to napriek tomu, že vírus pre nás predstavuje najmenšie riziko. Napriek tomu sme ochranu obyvateľov postavili nad naše vlastné záujmy a správali sme sa disciplinovane. Solidarita ale nie je jednosmerná ulica. Konečne by sme už chceli vidieť aj solidaritu starších s mladými. Či už ide o ochranu klímy, gigantický dlh po koronavírusovej pandémii alebo dôchodkové zabezpečenie.

Narastá čoraz viac nahnevanej mládeže? Hrozí medzigeneračný stret?
Tón na sociálnych sieťach je čoraz ostrejší. A v klimatickom hnutí sa ozývajú hlasy volajúce po násilí, pretože sa inak nič nedeje. Ale neverím, že to tu iskrí. Drvivá väčšina si je vedomá, že môžeme pracovať iba spoločne a že všetky generácie musia spoločne hľadať životaschopné riešenia.
 

Mojím snom je, aby Gen Z mohla skutočne slobodne rozhodovať o tom, ako chce žiť, milovať a pracovať. Že môžeme žiť život podľa vlastných predstáv najviac ako je to možné.

Podľa prieskumov sú najvyššou prioritou pre Gen Z vzťahy: priatelia, partnerstvo a rodina. Máte 20 rokov a nedávno ste sa stali matkou. Prečo?
Pretože som nemala dôvod čakať. Svoj život som formovala tak, aby som sa mohla slobodne rozhodovať a teraz si túto slobodu naplno užívam.

Aké boli reakcie na vaše rozhodnutie založiť si rodinu tak mladá?
Okrem veľkého povzbudenia to bol samozrejme aj nedostatok porozumenia - najmä zo strany starších ľudí. My ale nevidíme život tak priamočiaro - vzdelanie, kariéra a potom rodina. Kto hovorí, že je to naozaj najlepší spôsob, ako byť šťastný? Muži sa navyše nikdy nemuseli rozhodovať medzi deťmi a kariérou. Dúfam, že sa ani ženy v budúcnosti nebudú musieť takto rozhodovať.

Váš partner je tiež vašim obchodným partnerom. Stane sa Gen Z generáciou, ktorá pomôže dosiahnuť zlom v rovnosti v profesionálnom a rodinnom živote?
Určite v to dúfam. V súčasnosti sa v otázkach rodovej rovnosti deje veľa. Okrem iného sa diskutuje aj o kompatibilite rodiny a kariéry, mimochodom aj medzi mladými mužmi. Mojim snom je, aby naša generácia mohla skutočne rozhodnúť, ako chce žiť, milovať a pracovať. V skratke: že môžeme žiť život podľa seba najviac ako je to možné.
 

2022_7_15_Yael Meier_portret

Yaël Meier

mladá podnikateľka a hlas generácie Z

Yaël Meier a jej partner Jo Dietrich založil komunikačnú a poradenskú spoločnosť Zeam, ktorá pomáha firmám získať Gen Z. Magazín Forbes ich zaradil do rebríčka najvplyvnejších ľudí „30 pod 30“ v nemecky hovoriacich krajinách. Ako novinárka a podcasterka, hovorí na sociálnych sieťach o životnom environmente svojej generácie. Na Tiktoku ju sleduje 200-tisíc ľudí a na Instagrame 22-tisíc. LinkedIn ju vyhlásil za Top Voice 2020. Yaël predtým pracovala pre Ringier aj vo švajčiarskej televízii. Pred kamerou sa predstavila aj ako herečka a to vo filmoch Upload, Blue my Mind (Pod vodou) a Die Fruchtbaren Jarhre sind vorbei. So svojim partnerom a synom žije v Zürichu.

2022_7_15_Yael Meier_generaciaz

Generácia Z

Generácia Z (skrátene Gen Z) sa narodila v rokoch 1995 až 2010 a je nástupníckou generáciou generácie Y (Mileniálov). Gen Z je tiež známa ako „smartfón“ generácia, pretože je viac digitálne pripojená ako ktorákoľvek predchádzajúca generácia a veľmi aktívne využíva sociálne siete. Je plná aktivizmu a už sa stotožnila s klimatickým hnutím. Jej vstup na trh práce znamená, že jej hodnoty sú teraz relevantné aj v kontexte biznisu.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

Nájdite odpovede na svoje otázky o hypotéke.

Tlačové správy

Najčastejšie otázky pri riešení prvého bývania

Chcete si zobrať hypotekárny úver na prvé bývanie? Máte však viac otázok ako odpovedí? Ladislav Smoroň, Oblastný riaditeľ Swiss Life Select Slovensko pripravil odpovede na najčastejšie o úveroch na bývanie.

Čítať ďalej
Muž vysvetľuje klientke, prečo je lepšie zobrať si finančný produkt od licencovaného poskytovateľa.

Tlačové správy

Banková pôžička výhodnejšia ako od suseda?

Vraví sa, že najlepším spôsobom, ako sa s niekým pohádať, je požičať mu peniaze. Dôvodom budúcich sporov je neraz ústna dohoda, ktorú si každá zo strán vyloží inak. Aj písomná dohoda môže vyvolať spory, ak nespĺňa zákonom predpísaný obsah, resp. nie sú overené podpisy. A to ešte nie je reč o pôžičkách od neznámych či o tých, ktoré sú uzatvárané v tiesni.

Čítať ďalej
2024-08-14-treba-sa-bat-investovania-do-akcii-TIT-opt

Tlačové správy

Treba sa báť akciových investícií?

Investovanie je nebezpečné pre toho, kto má predsudky či mylné informácie. Takýto človek má očakávania, ktoré mu investícia nemôže splniť. Zodpovedný výber však môže zamedziť sklamaniu z výsledku.

Čítať ďalej
Ľaváci by pri podpise zmluvy o životnom poistení mali priznať svoju dominantnú ruku.

Tlačové správy

Prečo by ste sa pri podpise životného poistenia mali priznať, že ste ľavák?

Aj obyčajné veci ako stavbársky meter, otvárač konzerv či numerická klávesnica môžu pre ľavákov predstavovať problém. Bežné veci sú totiž vytvorené pre väčšinu, teda pre pravákov. Finančné produkty, síce neberú ohľad na to, či ste ľavák alebo pravák, ale pri poistení je to dôležitý údaj.

Čítať ďalej
Povinné zmluvné  poistenie sa väčšiny kolobežiek netýka.

Tlačové správy

Bude nové PZP všeliekom na škody spôsobené kolobežkármi?

Od 1. augusta majú majitelia vybraných malých vozidiel s elektrickým pohonom povinnosť uzatvoriť si povinné zmluvné poistenie. Mnohých elektrobicyklov či elektrokolobežiek sa to však vôbec netýka.

Čítať ďalej
Detský účet pomôže s finančnou gramotnosťou.

Tlačové správy

Detský účet pomôže s finančným vzdelávaním

To najlepšie, čo môžete pre svoje deti urobiť v oblasti finančnej gramotnosti, je otvoriť im v banke účet. Účty pre potomkov štandardne nie sú spoplatnené, takže sa nemusíte obávať ďalších výdavkov. Čo vás poteší, je väčšia kontrola nad výdavkami dieťaťa.

Čítať ďalej