Jej šatník tvorí z 99 % oblečenie z druhej ruky a má tiež pravidlo - koľko vešiakov, toľko kusov. Ak si donesie jedny nové šaty, iné musia preč. Katarína Hutyrová - zakladateľka konceptu NOSENE - si myslí, že dnes je už secondhand miestom, kam sa netreba hanbiť vojsť.

Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.

Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.
Máte nejakú slabosť, čo sa týka módy?
Kedysi to boli topánky. Bolo to peklo. Vlastnila som 50-60 párov. Mala som výhodu, pretože moju veľkosť nikdy nevedeli predať a potom sa predávala za 20 % pôvodnej ceny. Ale reálne som z toho nosila tri páry. Jedny tenisky a dvojo topánok. A potom niekedy ešte doplnky, napríklad kabelky. Teraz mám batoh a dve kabelky - a idem. Jednoducho len toľko, koľko naozaj potrebujem a využijem. Aj keď mám ešte zopár kúskov, ktoré sú moje nostalgické srdcovky.
Ako to teda vo vašom šatníku vyzerá dnes?
99 % z neho je z NOSENE. A tiež mám vyhradený presný počet vešiakov. Koľko je vešiakov, toľko mám vecí, viac nie. Takže keď si domov prinesiem niečo nové, niečo ďalšie musím vyradiť.
Ak si chcete pozrieť video, prijmite marketingové súbory cookie. Nastavenia cookies
Ako ste sa dostali od desiatok párov topánok k šatníku, ktorý je z veľkej väčšiny zostavený z nosených kúskov?
Kedysi som hromadila oblečenie bez toho, že by ma zaujímalo, kde bolo vyrobené. Mala som to postavené na tom, že to už automatizovane vyrábajú stroje. Neskôr som ale zistila, že za každým šijacím strojom niekto reálne sedel a nebolo to vždy za podmienok, ktoré by sa stretli s etickosťou alebo s tým, že by tí ľudia dostali za prácu hodnotnú mzdu. Už v čase, keď vznikalo NOSENE som sa okrajovo zaujímala o pozadie módneho priemyslu a tak trochu som sa vracala k second handom. Ale nebola som módny ekologický maniak.
A dnes ním ste?
Nenazvala by som sa tak. Som skôr človek, ktorý chce prinášať alternatívy a meniť uhol pohľadu ľudí na ekológiu ako takú. Mnohí ľudia majú husiu kožu, keď im poviete “eko” alebo second hand, pretože to už vylieza z každého rohu.
Skôr chcem učiť ľudí ako môžu aj oni prispieť k udržateľnosti, ako sa aj ich život môže o kúsok zmeniť a byť ekologickejší. A to bez toho, aby museli byť stopercentní, to nie je nikto, ale zmenu môžu urobiť buď dnes alebo zajtra.
NOSENE vzniklo v roku 2015. Kde ste sa vtedy v osobnom živote nachádzali?
Mala som stabilnú prácu, ktorá ma bavila, pretože som pracovala v oblasti, ktorú som vyštudovala, bola to doprava a logistika. Chcela som spraviť niečo, čo trochu zmení pohľad ľudí na nejaké veci. Začínala som s ním popri svojej práci a neskôr som sa rozhodla venovať sa mu naplno.
Ako na to rozhodnutie reagovalo vaše okolie?
Kamarátky sa na mňa zhrozene pozerali, či to myslím vážne, a či som sa naozaj rozhodla správne. Ale dnes, keď už vedia, že to oblečenie je v poriadku a netreba sa zaň hanbiť, tiež sa na to pozerajú inak.

Ako sa na NOSENE dnes, keď je to vaša full-time práca pozeráte?
Myslím, že každý, kto podniká sa na to nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha. Teda, dá sa to robiť aj tak, ale to po čase človeka omrzí a prestane napĺňať.
Ak o NOSENE niekto nikdy nepočul, ako by ste ho predstavili?
Je to koncept, ktorý spája voňavé, čisté oblečenie, ktoré má druhú šancu zažiariť a viaceré ekologické alternatívy pre každodenný život. Máme prírodnú a lokálnu kozmetiku, recyklované pančušky alebo doplnky do domácnosti. Vďaka konceptu NOSENE dnes môže byť každý zodpovedným trendsetterom, pretože nosi NOSENE a ekologické alternatívy.
Kto sú vaši zákazníci?
Ľudia, ktorí sa nepozerajú len na to, čo im to prináša, ale aj takí, ktorí sa pýtajú, čo oni sami môžu priniesť do spoločnosti. Oblečenie z druhej ruky sa často stáva ich prvou voľbou, keď si potrebujú niečo kúpiť.
Stretli ste sa aj s negatívnymi ohlasmi?
Samozrejme, nevyhoviete všetkým. Sú ľudia, ktorým sa zdá dať veľa 8 alebo 9 eur za nejaký kúsok, keď si ho v inom secondhande môžu kúpiť napríklad za 5. Ale keď im vysvetlíme, že v tej cene je aj ľudská práca investovaná do triedenia alebo čistenia, prípadne recyklácie kúskov nevhodných na predaj, často to pochopia.

Odkiaľ pochádza oblečenie, ktoré predávate?
Môže pochádzať od vašej kolegyne alebo kamarátky. Vytvorili sme lokálny kolobeh, čiže pochádza od ľudí zo Slovenska, ktorí sa ho rozhodli posunúť ďalej, čiže ho buď priniesli alebo poslali k nám alebo na naše zberné miesto. Ak pre nás nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.
Je NOSENE vaším splneným snom?
Neviem, či by som to nazvala splneným snom. Z časti určite áno, pretože v sebe nesie aj časť mojej snahy priniesť do spolocnosti služby a produkt, ktoré pomahajú životnému prostrediu a ľuďom okolo nas. Je to súčasť mňa, ktorá ma baví a dalo by sa povedať, že je to nikdy sa nekončiaca jazda.
Čo vám táto jazda do života priniesla?
Množstvo pracovných aj osobných zážitkov, priateľstvá a možnosti, ktoré by som inak nemala. A tiež je to veľká možnosť sebarealizácie a vytvárania niečoho, čo má pridanú hodnotu z biznisovej, ale aj spoločenskej stránky. Prinášame ľuďom alternatívu vo vnímaní módneho priemyslu. Tak, ako ho vnímajú dnes, ho nemusia vnímať zajtra, svoj pohľad môžu zmeniť. Secondhand je dnes už miestom, kam sa nemusím hanbiť vojsť.
Žijete svoj život podľa vlastných predstáv?
Snažím sa o to. Samozrejme prichádzajú rôzne okolnosti, ktoré si človek možno predstavuje inak, ale život mu karty zamieša, no vždy sa snažím všetky situácie riešiť tak, aby som sa za ne mohla postaviť a to dnes aj v budúcnosti.
Séria videoportrétov
Život podľa vlastných predstáv
Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.
Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch
Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.