Vzdala sa rozprávkovej kariéry v kozmetickom priemysle a založila najväčšiu startup súťaž v rozvíjajúcich sa krajinách, pre ktorú ju Forbes zaradil na zoznam popredných sociálnych podnikateľov do 30 rokov. Francúzska Alisée de Tonnac o kariérnych rozhodnutiach, dôležitosti života podľa vlastných predstáv pre mileniálov a optimizme v treťom svete.
Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.
Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.
Vo veku 23 rokov ste boli na ceste k budovaniu skvelej kariéry u výrobcu kozmetiky L'Oréal a skončili ste. Prečo?
Keď som tam začínala, myslela som si, že status a názov spoločnosti sú rozhodujúce pre moju kariéru. Tak som tvrdo pracovala na dobrom životopise s dobrými známkami a prácou v renomovanej spoločnosti. Postupom času som si však uvedomila, že mi to už nevyhovuje. Stále si pamätám deň, keď sa nás vedúci oddelenia opýtal: "Kto z vás je ochotný tu pracovať v nasledujúcich desiatich rokov?" Všetci zdvihli ruky - okrem mňa. Bolo mi jasné, že hľadám väčší zmysel v tom, čo robím. Mala som veľké šťastie, že som spoznala svojich spoluzakladateľov. Vydala som sa na svoje prvé dobrodružstvo v Seedstars absolútne bez premýšľania.
Namiesto toho, aby ste sa zamestnali inde, založili ste s priateľmi Seedstars, najväčšiu startup súťaž v rozvíjajúcich sa krajinách. Ako ste si uvedomili dôležitosť sebarealizácie?
Keď som stretla svojho budúceho zakladajúceho partnera Pierra-Alaina Massona, bol pre mňa ako mimozemšťan. Čo ma na ňom najviac fascinovalo bolo, že keď niečo povedal, tak to aj urobil. Neexistovali žiadne limity. Nebolo žiadne nie. To ma fascinovalo, dokonca fascinuje aj dnes. Ako podnikateľ musíte prevziať zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Nemôžete sa skrývať za značku alebo za cc-maily. Pocit, že projekt môžete posunúť len sami, je desivý - a zároveň veľmi naplňajúci.
Podľa štúdií mileniáli v prvom rade hľadajú zmysel, ale aj dobrú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom a sebarealizáciou v práci. Rozvíja vaša generácia úplne nové chápanie práce?
Myslím, že áno. A nie preto, že sme lepší ľudia, ale preto, že sme sa narodili v čase, keď sa ekologické škody pokroku stali viditeľnou realitou. Práca výlučne pre zisk niekoho iného už nie je motiváciou a predovšetkým nie je jedinou možnosťou. Sme tiež presvedčení, že dobrá vec a zisk môžu ísť ruka v ruke: spoločnosti, ktoré sa úprimne nestarajú o triádu zisku, planéty a ľudí, sú jednoducho neatraktívne a vôbec nie sú kompatibilné s tým, ako sme vyrastali. V Seedstars hovoríme veľmi otvorene o zisku a vieme, že to je vzduch, ktorý spoločnosť potrebuje dýchať. Nevyhýbame sa takýmto rozhovorom alebo stratégiám len preto, že sme orientovaní aj na dopad nášho podnikania.
Málo sa však zmenilo, pokiaľ ide o podiel žien na startupovej scéne, ktorý je stále veľmi nízky.
Žiaľ, startupový svet formuje aj naše kultúrne dedičstvo a tradičné rozdelenie práce, v ktorom sa muži zameriavajú na svoju prácu a ženy sa primárne starajú o rodinné povinnosti. Druhým dôvodom nedostatku žien je ich nedostatočný záujem o IT. Škálovateľnosť a digitalizácia sú však v súčasnosti ústrednými otázkami v startupovej scéne. Súkromný a verejný sektor to majú medzi svojimi najvyššími prioritami. Teraz sa vynára otázka, či to dokážu implementovať.
Čo sa s tým dá robiť?
V Seedstars najprv interne analyzujeme naše správanie predtým, ako zavedieme pravidlá externe. Keďže podiel žien v našich súťažiach je len 10 až 20 percent, začali sme zakladať čisto ženské panely na našich startupových podujatiach. Zvyšovanie povedomia zvyšujeme aj interne tým, že naše pracovné inzeráty formulujeme inak, aby sa ženy cítili špecificky oslovené. A v procese podávania žiadostí plánujeme niekoľko pohovorov na kandidáta, pretože sa dokázalo, že ženy ich uprednostňujú pred písomnými testami. Ďalším bodom je diskusia o platoch: Keďže muži vyjednávajú o svojom plate častejšie a tvrdšie, zaviedli sme v našom tíme riadiace mechanizmy tak, aby v našej spoločnosti nevznikli klasické rozdiely v odmeňovaní žien a mužov.
V súťaži Seedstars mladí podnikatelia súťažia vo viac ako 85 mestách. Tí, ktorí presvedčia, dostanú až pol milióna dolárov a získajú prístup k sieti darcov a spoločností. Prečo hľadáte sľubné spoločnosti na rozvíjajúcich sa trhoch a nie na bohatšom západe?
Tieto krajiny vlani tvorili takmer 85 percent svetovej populácie a žije tam 90 percent ľudí mladších ako 30 rokov. Takže už nemôžete hovoriť o zvyšku alebo západe. Trhy rastú a s demokratizáciou technológií a vzostupom podnikateľskej generácie sa tieto krajiny čoraz viac stávajú centrami inovácií. Okrem toho zaujímavá štúdia ukázala, že generácia mileniálov je globálnym hnutím a nie špecifikom industrializovaných krajín. V skutočnosti ide o vzostup budúcich lídrov, ktorí sa riadia poslaním.
Za posledných päť rokov ste navštívili viac ako 50 krajín. Ktorý región na vás obzvlášť zapôsobil?
Je fascinujúce, ako sa podobní mladí podnikatelia dokážu vďaka globalizácii a digitalizácii spájať a ako dôsledne idú za svojimi cieľmi. A zistila som, že niektoré krajiny sú v tomto ďalej ako my. Vo väčšine rozvíjajúcich sa krajín je už dlho zvykom platiť mobilným telefónom. A v Rwande má byť prvé letisko pre drony uvedené do prevádzky, aby dokázali rýchlo prevážali krv potrebnú do nemocníc. To je vzrušujúce!
Pochádzajú začínajúci podnikatelia zo všetkých oblastí života?
Nanešťastie nie. Väčšina technologických podnikateľov, s ktorými sa stretávame, má zdroje na vybudovanie startupu. V posledných rokoch sme hľadali spôsoby, ako môžeme podporiť viac začínajúcich podnikateľov prostredníctvom nášho programu investičnej pripravenosti a akadémií. Podporujeme malé a stredné podniky pôžičkami. Začali sme v Nigérii a Mjanmarsku, za nimi nasledovali Tanzánia a Egypt.
Čo sa môžeme naučiť od mladých podnikateľov v chudobnejších krajinách?
To, čo som si vzala z mojich ciest, bol nezastaviteľný optimizmus napriek niekedy nepriaznivým podmienkam. Je tu nutkanie pohnúť sa vpred. Podnikatelia chcú spochybniť status quo a zlepšiť životy ľudí.
Občan sveta
Alisée de Tonnac (32) je generálnou riaditeľkou švajčiarskej spoločnosti Seedstars World, ktorá vyhľadáva a podporuje inovatívnych mladých podnikateľov po celom svete. Okrem startupovej súťaže vo viac ako 85 krajinách, Seedstars prevádzkuje investičnú časť, v ktorej môžu investori z industrializovaných krajín podporovať startupy, talentovú továreň a veľa infraštruktúry, ako sú vlastné centrá spolupráce a odbornej prípravy. De Tonnac vyrastala vo Francúzsku, Singapúre a USA a študovala v Lausanne. Dnes žije v Ženeve.
Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch
Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.
Séria videoportrétov
Život podľa vlastných predstáv
Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.