Stefanie Weber, šéfka personálneho oddelenia v Swiss Life, v rozhovore vysvetlila, v čom vidí dnešnú úlohu manažérov, aký vplyv má koronavírus na svet práce a ako zmeny v profesijnom smerovaní formovali jej vlastnú kariéru.
Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.
Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.
Stefanie Weber, v roku 1995 ste začínali ako stážistka v Rentenanstalt (pozn. red. názov, ktorý v minulosti používal Swiss Life). Začiatkom roka 2020 ste začali viesť personálne oddelenie skupiny Swiss Life. Plánovali ste takúto kariéru?
Vlastne, chcela som byť veterinárkou. Takže som sa od pôvodného plánu trošku odklonila. (smiech) Som človek, ktorý rád preberá zodpovednosť, ktorého zaujíma veľa vecí, ktorý sa rád aktívne zapája a pomáha veci formovať. Uvedomovala som si tieto svoje vlastnosti, v dôsledku čoho prišlo veľa mojich kariérnych krokov automaticky. Neverím, že si človek dokáže naplánovať každý detail svojej kariéry. Napríklad ja mám v životopise niekoľko „zmien smeru“. Počas môjho pôsobenia v Swiss Life som už pracovala na rôznych pozíciách. Začala som na švajčiarskom trhu, následne som sa presunula do Swiss Life Belgium, okrem iného som pôsobila v International Division a Group Finance & Risk. Tieto skúsenosti mi veľmi pomáhajú v mojej súčasnej úlohe, pretože v širších súvislostiach rozumiem rôznym problémom, ktorým naša spoločnosť čelí.
Životopisy, ktoré nie sú veľmi lineárne, tak ako ten váš, sú čoraz bežnejšie. Cesty profesionálneho rozvoja sú v poslednom období menej jasné. Ako Swiss Life zohľadňuje tento trend?
Naozaj sme svedkami toho, že sa ľudia stále častejšie vydávajú na „nové cesty“. Takéto zmeny signalizujú prehodnotenie profesionálneho života. V Swiss Life sme preto spustili niekoľko opatrení v rámci iniciatívy „Actively shaping your career“ (prekl. Aktívne formovanie vašej kariéry), ktorej cieľom je, pomôcť ľuďom prehodnotiť svoju kariéru. Vnímam, že je čo zlepšovať, napríklad pokiaľ ide o spoločenskú akceptáciu. Stále totiž vyvoláva množstvo otázok, ak sa muž, ktorý si zakladá rodinu rozhodne skrátiť pracovný úväzok, alebo sa chce vzdať manažérskej pozície. Pritom by mali mať všetci zamestnanci možnosť prispôsobiť si svoju kariéru situácii v živote, v ktorej sa nachádzajú. Mali by mať možnosť zosúladiť si svoj osobný život s tým pracovným. Vnímam to tak, že je to úzko späté so sebarealizáciou, ktorá je kľúčová pre našu spoločnosť.
Swiss Life je vďaka svojmu poslaniu - pomáhame ľuďom žiť život podľa vlastných predstáv vnímaný veľmi pozitívne medzi kolegami z vnútra firmy aj zvonka z trhu. Vďaka čomu sa podarilo Swiss Life dosiahnuť toto postavenie?
Kolegom prinášame pozitívne a atraktívne pracovné prostredie, ktoré ponúka možnosť na sebarealizáciu presne v zmysle nášho poslania. Som presvedčená, že takýto prístup láka do našej spoločnosti tých správnych zamestnancov. Ľudia stále častejšie hľadajú prácu, ktorá dáva väčší zmysel, prácu, ktorá má vyššie ciele a je v súlade s ich osobnými hodnotami. Preto je naše poslanie tak kľúčové.
Chápanie manažmentu sa mení. Pri skúmaní tejto problematiky môže človek nadobudnúť dojem, že model klasického manažéra je už „out“. Súhlasíte?
Áno, myslím si, že tradičný prístup „Ja som šéf a hovorím, čo sa má“ je určite zastaraný. Moderní manažéri majú rôzne úlohy, napríklad úlohu kouča a mentora. Úspešný manažér vie dobre riadiť, vytvára rámcové podmienky a svojim zamestnancom poskytuje potrebnú mieru autonómie. Vie však aj to, kedy je potrebné jeho rozhodnutie a kedy musí zasiahnuť. Rola manažéra je silne charakterizovaná spôsobom, akým spolupracujeme. Verím, že v budúcnosti budeme viac spolupracovať medzi tímami, a to aj mimo projektov. To znamená, že zamestnanci budú viac spolupracovať so svojimi kolegami naprieč oddeleniami, tímami a funkciami a pritom budú súčasťou pevnej organizačnej štruktúry. To si samozrejme bude vyžadovať potrebnú infraštruktúru, ako je napríklad virtuálna forma práce.
Vďaka digitálnym nástrojom je pracovisko čoraz dynamickejšie. Čo môžeme urobiť, aby sme využili pozitívne aspekty tejto zvýšenej flexibility a zároveň uspokojili potrebu odpočinku a aktívneho využitia času mimo práce?
Na jednej strane musia manažéri komunikovať svoje očakávanie. Ak je napríklad jasné, že víkendy a večery sú voľným časom, kedy sa od zamestnancov neočakáva odpovedanie na emaily, bude hranica medzi prácou a voľným časom oveľa jasnejšia. Samozrejme, že to môže fungovať len vtedy, ak budú manažéri príkladom. Zároveň však zamestnanci musia prevziať zodpovednosť za plánovanie si odpočinku a za zabezpečenie toho, aby si vzali voľno, aby si oddýchli a eliminovali pracovný stres.
Koronavírus obracia svet hore nohami. Aký to má dopad na svet práce?
Koronavírus nás v súčasnosti skutočne núti zmeniť naše životy - vrátane toho pracovného. Pracovné modely, akými sú online práca a dostupné technológie, umožňujú flexibilitu z hľadiska času a miesta. Je pravda, že sme online prácu nikdy predtým nevyužívali v takej veľkej miere. Naším hlavným cieľom by malo byť plniť svoje úlohy najlepšie ako je to možné kedykoľvek a kdekoľvek. V tomto smere považujem koronavírus za záťažoví test pre svet práce, v ktorom by mali všetci vytvárať a využívať optimálne podmienky pre flexibilnú prácu a spoluprácu.
Voľné pracovné pozície v Swiss Life Select
Manažér
Chcete si vytvoriť vlastný tím a budovať spolu s ním vlastné podnikanie? Táto pozícia je určená práve pre vás. Zanechajte nám svoj kontakt, aby sme sa s vami mohli čím skôr spojiť.
Premium konzultant
Chcete budovať vlastné podnikanie a stať sa expertom vo svete financií? Staňte sa premium konzultantom. Zanechajte nám svoj kontakt, aby sme sa s vami mohli čím skôr spojiť.