Jej šatník tvorí z 99 % oblečenie z druhej ruky a má tiež pravidlo - koľko vešiakov, toľko kusov. Ak si donesie jedny nové šaty, iné musia preč. Katarína Hutyrová - zakladateľka konceptu NOSENE - si myslí, že dnes je už secondhand miestom, kam sa netreba hanbiť vojsť.

Máte nejakú slabosť, čo sa týka módy?
Kedysi to boli topánky. Bolo to peklo. Vlastnila som 50-60 párov. Mala som výhodu, pretože moju veľkosť nikdy nevedeli predať a potom sa predávala za 20 % pôvodnej ceny. Ale reálne som z toho nosila tri páry. Jedny tenisky a dvojo topánok. A potom niekedy ešte doplnky, napríklad kabelky. Teraz mám batoh a dve kabelky - a idem. Jednoducho len toľko, koľko naozaj potrebujem a využijem. Aj keď mám ešte zopár kúskov, ktoré sú moje nostalgické srdcovky.

Ako to teda vo vašom šatníku vyzerá dnes?
99 % z neho je z NOSENE. A tiež mám vyhradený presný počet vešiakov. Koľko je vešiakov, toľko mám vecí, viac nie. Takže keď si domov prinesiem niečo nové, niečo ďalšie musím vyradiť.
 

Ak si chcete pozrieť video, prijmite marketingové súbory cookie. Cookie settings

Ako ste sa dostali od desiatok párov topánok k šatníku, ktorý je z veľkej väčšiny zostavený z nosených kúskov?
Kedysi som hromadila oblečenie bez toho, že by ma zaujímalo, kde bolo vyrobené. Mala som to postavené na tom, že to už automatizovane vyrábajú stroje. Neskôr som ale zistila, že za každým šijacím strojom niekto reálne sedel a nebolo to vždy za podmienok, ktoré by sa stretli s etickosťou alebo s tým, že by tí ľudia dostali za prácu hodnotnú mzdu. Už v čase, keď vznikalo NOSENE som sa okrajovo zaujímala o pozadie módneho priemyslu a tak trochu som sa vracala k second handom. Ale nebola som módny ekologický maniak.

A dnes ním ste?
Nenazvala by som sa tak. Som skôr človek, ktorý chce prinášať alternatívy a meniť uhol pohľadu ľudí na ekológiu ako takú. Mnohí ľudia majú husiu kožu, keď im poviete “eko” alebo second hand, pretože to už vylieza z každého rohu.
Skôr chcem učiť ľudí ako môžu aj oni prispieť k udržateľnosti, ako sa aj ich život môže o kúsok zmeniť a byť ekologickejší. A to bez toho, aby museli byť stopercentní, to nie je nikto, ale zmenu môžu urobiť buď dnes alebo zajtra.

NOSENE vzniklo v roku 2015. Kde ste sa vtedy v osobnom živote nachádzali?
Mala som stabilnú prácu, ktorá ma bavila, pretože som pracovala v oblasti, ktorú som vyštudovala, bola to doprava a logistika. Chcela som spraviť niečo, čo trochu zmení pohľad ľudí na nejaké veci. Začínala som s ním popri svojej práci a neskôr som sa rozhodla venovať sa mu naplno.

Ako na to rozhodnutie reagovalo vaše okolie?
Kamarátky sa na mňa zhrozene pozerali, či to myslím vážne, a či som sa naozaj rozhodla správne. Ale dnes, keď už vedia, že to oblečenie je v poriadku a netreba sa zaň hanbiť, tiež sa na to pozerajú inak.
 

SLS01793
Myslím, že každý, kto podniká sa na svoj biznis nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha.

Ako sa na NOSENE dnes, keď je to vaša full-time práca pozeráte?
Myslím, že každý, kto podniká sa na to nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha. Teda, dá sa to robiť aj tak, ale to po čase človeka omrzí a prestane napĺňať.

Ak o NOSENE niekto nikdy nepočul, ako by ste ho predstavili?
Je to koncept, ktorý spája voňavé, čisté oblečenie, ktoré má druhú šancu zažiariť a viaceré ekologické alternatívy pre každodenný život. Máme prírodnú a lokálnu kozmetiku, recyklované pančušky alebo doplnky do domácnosti. Vďaka konceptu NOSENE dnes môže byť každý zodpovedným trendsetterom, pretože nosi NOSENE a ekologické alternatívy.

Kto sú vaši zákazníci?
Ľudia, ktorí sa nepozerajú len na to, čo im to prináša, ale aj takí, ktorí sa pýtajú, čo oni sami môžu priniesť do spoločnosti. Oblečenie z druhej ruky sa často stáva ich prvou voľbou, keď si potrebujú niečo kúpiť.

Stretli ste sa aj s negatívnymi ohlasmi?
Samozrejme, nevyhoviete všetkým. Sú ľudia, ktorým sa zdá dať veľa 8 alebo 9 eur za nejaký kúsok, keď si ho v inom secondhande môžu kúpiť napríklad za 5. Ale keď im vysvetlíme, že v tej cene je aj ľudská práca investovaná do triedenia alebo čistenia, prípadne recyklácie kúskov nevhodných na predaj, často to pochopia.

 

SLS01776
Ak pre nás oblečenie, ktoré nám poslali ľudia, nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.

Odkiaľ pochádza oblečenie, ktoré predávate?
Môže pochádzať od vašej kolegyne alebo kamarátky. Vytvorili sme lokálny kolobeh, čiže pochádza od ľudí zo Slovenska, ktorí sa ho rozhodli posunúť ďalej, čiže ho buď priniesli alebo poslali k nám alebo na naše zberné miesto. Ak pre nás nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.

Je NOSENE vaším splneným snom?
Neviem, či by som to nazvala splneným snom. Z časti určite áno, pretože v sebe nesie aj časť mojej snahy priniesť do spolocnosti služby a produkt, ktoré pomahajú životnému prostrediu a ľuďom okolo nas. Je to súčasť mňa, ktorá ma baví a dalo by sa povedať, že je to nikdy sa nekončiaca jazda.

Čo vám táto jazda do života priniesla?
Množstvo pracovných aj osobných zážitkov, priateľstvá a možnosti, ktoré by som inak nemala. A tiež je to veľká možnosť sebarealizácie a vytvárania niečoho, čo má pridanú hodnotu z biznisovej, ale aj spoločenskej stránky. Prinášame ľuďom alternatívu vo vnímaní módneho priemyslu. Tak, ako ho vnímajú dnes, ho nemusia vnímať zajtra, svoj pohľad môžu zmeniť. Secondhand je dnes už miestom, kam sa nemusím hanbiť vojsť.

Žijete svoj život podľa vlastných predstáv?
Snažím sa o to. Samozrejme prichádzajú rôzne okolnosti, ktoré si človek možno predstavuje inak, ale život mu karty zamieša, no vždy sa snažím všetky situácie riešiť tak, aby som sa za ne mohla postaviť a to dnes aj v budúcnosti.
 

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.

Focused smart millennial woman in eyeglasses busy with financial paperwork, calculating utility bills or taxes, managing monthly household budget or planning expenditures, bookkeeping concept.

Tlačové správy

Pre vyššie úroky môžete dostať menšiu hypotéku

Historicky najnižším sadzbám hypotekárnych úverov sa každým dňom vzďaľujeme. Snaha o získanie úveru ešte aspoň pri súčasných úrovniach má pôvod v preplatenosti. Ak je možnosť vrátiť banke menej, je dobré to využiť. Sadzba má však vplyv nielen na výšku pravidelnej splátky.

Čítať ďalej
Rockefeller Family

Životné témy

Pravnučka Rockefellerovcov: Prečo sme sa zriekli toho, čo stálo pri zrode dynastie: ropy?

Nikdy predtým nebolo toľko majetku odovzdávaného z jednej generácie na druhú ako je tomu dnes. Preto sa začína hovoriť o "Generácii E" (Z anglického slova Entitled - oprávnený. Často označuje ľudí, ktorí bez veľkého úsilia zdedili značný majetok). Patrí sem aj Valerie Rockefeller, pra pravnučka prvého miliardára na svete Johna D. Rockefellera. Novodobá filantropka predsedá Rockefeller Brothers Fund. Nadácia s hodnotou 1,3 miliardy dolárov zaujala, keď sa zriekla toho, čo stálo pri zrode dynastie pred 150 rokmi: ropy.

Čítať ďalej
Real estate agent shows the development to his client.

Tlačové správy

Čo zvyšuje ceny nehnuteľností?

Rast úrokových sadzieb na úveroch na bývanie znamená, že budú o čosi nedostupnejšie. Nedostupnosť sa týka predovšetkým ľudí z nižších príjmových skupín. Bonitným ich možnosti zadlženia sa v podstate nezmenia, okrem toho, že budú platiť vyššiu splátku.

Čítať ďalej
Concentrated young male project manager software developer standing by desk at workplace in office involved in paperwork, checking comparing data in hardcopy and on laptop screen, making notes changes

Blogy

Neinvestujete, lebo sa chcete vyhnúť chybám? Chyba!

Nikto nie je neomylný. Chyby pri investovaní nerobia iba bežní investori ale aj dlhoroční profesionáli. Je chyba dôvodom, prečo by sme nemali investovať? Určite nie. Veď ani profesionáli neprestanú s investíciami, ak urobia chybu. Mimochodom, čím skôr chybu spravíte, tým viac času budete mať na jej nápravu.

Čítať ďalej
Simon Sicko_ttl

Životné témy

Šimon Šicko: Herný priemysel je o hľadaní balansu medzi dátami a emóciami

Keď chcel zažať pracovať v hernom priemysle, musel si založiť vlastnú firmu. Z biznisu, ktorý Šimon Šicko spolu s troma spoluzakladateľmi buduje od roku 2007, je dnes jedno z najväčších a najúspešnejších herných štúdií v regióne. Za svoje biznisové úspechy získal viaceré ocenenia, medzi inými aj EY Podnikateľ roka 2018. Z riaditeľskej stoličky však v marci 2021 zosadol, aby seba aj firmu posunul ďalej.

Čítať ďalej
Worried Barista Using Digital Tablet in a Cafe.

Tlačové správy

Makro komentár 05/2022: Globálna ekonomika čelí protivetru

Vojna v Európe, obmedzenia v dodávateľskom reťazci a sprísnenie monetárnej politiky. Kľúčové faktory, ktoré významne vplývajú na svetovú ekonomiku. Mierny pokles cien energií by mal viesť k zmierneniu inflácie. Robustný lokálny dopyt v Európe tlmí okamžitú hrozbu recesie.

Čítať ďalej