Jej šatník tvorí z 99 % oblečenie z druhej ruky a má tiež pravidlo - koľko vešiakov, toľko kusov. Ak si donesie jedny nové šaty, iné musia preč. Katarína Hutyrová - zakladateľka konceptu NOSENE - si myslí, že dnes je už secondhand miestom, kam sa netreba hanbiť vojsť.

Máte nejakú slabosť, čo sa týka módy?
Kedysi to boli topánky. Bolo to peklo. Vlastnila som 50-60 párov. Mala som výhodu, pretože moju veľkosť nikdy nevedeli predať a potom sa predávala za 20 % pôvodnej ceny. Ale reálne som z toho nosila tri páry. Jedny tenisky a dvojo topánok. A potom niekedy ešte doplnky, napríklad kabelky. Teraz mám batoh a dve kabelky - a idem. Jednoducho len toľko, koľko naozaj potrebujem a využijem. Aj keď mám ešte zopár kúskov, ktoré sú moje nostalgické srdcovky.

Ako to teda vo vašom šatníku vyzerá dnes?
99 % z neho je z NOSENE. A tiež mám vyhradený presný počet vešiakov. Koľko je vešiakov, toľko mám vecí, viac nie. Takže keď si domov prinesiem niečo nové, niečo ďalšie musím vyradiť.
 

Pozrite si celý rozhovor s Katarínou Hutyrovou

Ako ste sa dostali od desiatok párov topánok k šatníku, ktorý je z veľkej väčšiny zostavený z nosených kúskov?
Kedysi som hromadila oblečenie bez toho, že by ma zaujímalo, kde bolo vyrobené. Mala som to postavené na tom, že to už automatizovane vyrábajú stroje. Neskôr som ale zistila, že za každým šijacím strojom niekto reálne sedel a nebolo to vždy za podmienok, ktoré by sa stretli s etickosťou alebo s tým, že by tí ľudia dostali za prácu hodnotnú mzdu. Už v čase, keď vznikalo NOSENE som sa okrajovo zaujímala o pozadie módneho priemyslu a tak trochu som sa vracala k second handom. Ale nebola som módny ekologický maniak.

A dnes ním ste?
Nenazvala by som sa tak. Som skôr človek, ktorý chce prinášať alternatívy a meniť uhol pohľadu ľudí na ekológiu ako takú. Mnohí ľudia majú husiu kožu, keď im poviete “eko” alebo second hand, pretože to už vylieza z každého rohu.
Skôr chcem učiť ľudí ako môžu aj oni prispieť k udržateľnosti, ako sa aj ich život môže o kúsok zmeniť a byť ekologickejší. A to bez toho, aby museli byť stopercentní, to nie je nikto, ale zmenu môžu urobiť buď dnes alebo zajtra.

NOSENE vzniklo v roku 2015. Kde ste sa vtedy v osobnom živote nachádzali?
Mala som stabilnú prácu, ktorá ma bavila, pretože som pracovala v oblasti, ktorú som vyštudovala, bola to doprava a logistika. Chcela som spraviť niečo, čo trochu zmení pohľad ľudí na nejaké veci. Začínala som s ním popri svojej práci a neskôr som sa rozhodla venovať sa mu naplno.

Ako na to rozhodnutie reagovalo vaše okolie?
Kamarátky sa na mňa zhrozene pozerali, či to myslím vážne, a či som sa naozaj rozhodla správne. Ale dnes, keď už vedia, že to oblečenie je v poriadku a netreba sa zaň hanbiť, tiež sa na to pozerajú inak.
 

SLS01793
Myslím, že každý, kto podniká sa na svoj biznis nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha.

Ako sa na NOSENE dnes, keď je to vaša full-time práca pozeráte?
Myslím, že každý, kto podniká sa na to nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha. Teda, dá sa to robiť aj tak, ale to po čase človeka omrzí a prestane napĺňať.

Ak o NOSENE niekto nikdy nepočul, ako by ste ho predstavili?
Je to koncept, ktorý spája voňavé, čisté oblečenie, ktoré má druhú šancu zažiariť a viaceré ekologické alternatívy pre každodenný život. Máme prírodnú a lokálnu kozmetiku, recyklované pančušky alebo doplnky do domácnosti. Vďaka konceptu NOSENE dnes môže byť každý zodpovedným trendsetterom, pretože nosi NOSENE a ekologické alternatívy.

Kto sú vaši zákazníci?
Ľudia, ktorí sa nepozerajú len na to, čo im to prináša, ale aj takí, ktorí sa pýtajú, čo oni sami môžu priniesť do spoločnosti. Oblečenie z druhej ruky sa často stáva ich prvou voľbou, keď si potrebujú niečo kúpiť.

Stretli ste sa aj s negatívnymi ohlasmi?
Samozrejme, nevyhoviete všetkým. Sú ľudia, ktorým sa zdá dať veľa 8 alebo 9 eur za nejaký kúsok, keď si ho v inom secondhande môžu kúpiť napríklad za 5. Ale keď im vysvetlíme, že v tej cene je aj ľudská práca investovaná do triedenia alebo čistenia, prípadne recyklácie kúskov nevhodných na predaj, často to pochopia.

 

SLS01776
Ak pre nás oblečenie, ktoré nám poslali ľudia, nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.

Odkiaľ pochádza oblečenie, ktoré predávate?
Môže pochádzať od vašej kolegyne alebo kamarátky. Vytvorili sme lokálny kolobeh, čiže pochádza od ľudí zo Slovenska, ktorí sa ho rozhodli posunúť ďalej, čiže ho buď priniesli alebo poslali k nám alebo na naše zberné miesto. Ak pre nás nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.

Je NOSENE vaším splneným snom?
Neviem, či by som to nazvala splneným snom. Z časti určite áno, pretože v sebe nesie aj časť mojej snahy priniesť do spolocnosti služby a produkt, ktoré pomahajú životnému prostrediu a ľuďom okolo nas. Je to súčasť mňa, ktorá ma baví a dalo by sa povedať, že je to nikdy sa nekončiaca jazda.

Čo vám táto jazda do života priniesla?
Množstvo pracovných aj osobných zážitkov, priateľstvá a možnosti, ktoré by som inak nemala. A tiež je to veľká možnosť sebarealizácie a vytvárania niečoho, čo má pridanú hodnotu z biznisovej, ale aj spoločenskej stránky. Prinášame ľuďom alternatívu vo vnímaní módneho priemyslu. Tak, ako ho vnímajú dnes, ho nemusia vnímať zajtra, svoj pohľad môžu zmeniť. Secondhand je dnes už miestom, kam sa nemusím hanbiť vojsť.

Žijete svoj život podľa vlastných predstáv?
Snažím sa o to. Samozrejme prichádzajú rôzne okolnosti, ktoré si človek možno predstavuje inak, ale život mu karty zamieša, no vždy sa snažím všetky situácie riešiť tak, aby som sa za ne mohla postaviť a to dnes aj v budúcnosti.
 

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.

Dean_Schneider_Bild_1

Životné témy

Dean Schneider: „Sebarealizácia je vášeň“

Z podnikateľa v oblasti financií sa stal ochranca divokej prírody a najúspešnejší švajčiarsky influencer na Instagrame. Dean Schneider žije svoj sen v juhoafrickej rezervácii Hakuna Mipada Oasis. Kde nabral odvahu žiť život podľa vlastných predstáv? A ako sa naučil komunikovať s levmi?

Čítať ďalej
Business woman working in office with documents

Blogy

Koľko musíte mesačne investovať, ak chcete mať 100-tisíc eur a začínate od nuly?

Najistejšou cestou, ako úspešne investovať, je dlhodobé pravidelné investovanie podľa správnej investičnej stratégie. „A aj keď to môže znieť jednoducho, tak k tomu budete potrebovať ešte 3 ďalšie ingrediencie – vytrvalosť, disciplínu a čas,“ hovorí Jaroslav Ilek, regionálny riaditeľ Swiss Life Select Slovensko.

Čítať ďalej
DSC05113

Blogy

Stefanie Weber: Klasickí manažéri sú „out“

Stefanie Weber, šéfka personálneho oddelenia v Swiss Life, v rozhovore vysvetlila, v čom vidí dnešnú úlohu manažérov, aký vplyv má koronavírus na svet práce a ako zmeny v profesijnom smerovaní formovali jej vlastnú kariéru.

Čítať ďalej
Peoples raised fist air fighting and sunlight effect, Competition, teamwork concept, background space for text.

Blogy

Konečne slobodní! Kvíz: Čo viete o politickej slobode?

Politická sloboda občanov a národov je historickou samozrejmosťou. V posledných storočiach však oň museli ľudia tvrdo bojovať. Čo ale viete o tejto dôležitej téme vy?

Čítať ďalej
COOL TREAT

Blogy

Zmrzlina za 1 korunu, mlieko za 2 koruny. Spomínate na staré dobré časy?

Hoci mnohí stále s nostalgiou spomínajú na cenovky v obchodoch pred rokom 1989, radšej by sa mali pozrieť dopredu. Ceny tovarov síce doteraz rástli, ale mzdy rástli ešte rýchlejšie. Úspory v bankách strácajú na hodnote, preto sa treba poobzerať po finančných produktoch, ktoré udržia hodnotu peňazí, alebo dokonca niečo aj zarobia a pomôžu vám žiť život podľa vlastných predstáv,“ hovorí Pavel Škriniar, investičný analytik Swiss Life Select.

Čítať ďalej
Pretty young strong sporty fitness woman wearing pink tracksuit doing yoga exercises using laptop mobile phone hold credit bank card showing thumb up sitting stretching on mat floor at home indoor

Tlačové správy

Kde sa skrývajú vaši peňazožrúti a ako sa ich zbavíte?

Aj vy sa vyhovárate, že si nemôžete sporiť a investovať, lebo na to skrátka nemáte? A to aj napriek tomu, že minimálna výška príspevku je 10 eur mesačne? Nájdite vo svojom rozpočte peňazožrútov, a zvýšte túto sumu tak, aby vám priniesla zaujímavý výnos, ktorý vám pomôže žiť život podľa vlastných predstáv.

Čítať ďalej