Jej šatník tvorí z 99 % oblečenie z druhej ruky a má tiež pravidlo - koľko vešiakov, toľko kusov. Ak si donesie jedny nové šaty, iné musia preč. Katarína Hutyrová - zakladateľka konceptu NOSENE - si myslí, že dnes je už secondhand miestom, kam sa netreba hanbiť vojsť.

Máte nejakú slabosť, čo sa týka módy?
Kedysi to boli topánky. Bolo to peklo. Vlastnila som 50-60 párov. Mala som výhodu, pretože moju veľkosť nikdy nevedeli predať a potom sa predávala za 20 % pôvodnej ceny. Ale reálne som z toho nosila tri páry. Jedny tenisky a dvojo topánok. A potom niekedy ešte doplnky, napríklad kabelky. Teraz mám batoh a dve kabelky - a idem. Jednoducho len toľko, koľko naozaj potrebujem a využijem. Aj keď mám ešte zopár kúskov, ktoré sú moje nostalgické srdcovky.

Ako to teda vo vašom šatníku vyzerá dnes?
99 % z neho je z NOSENE. A tiež mám vyhradený presný počet vešiakov. Koľko je vešiakov, toľko mám vecí, viac nie. Takže keď si domov prinesiem niečo nové, niečo ďalšie musím vyradiť.
 

Ak si chcete pozrieť video, prijmite marketingové súbory cookie. Cookie settings

Ako ste sa dostali od desiatok párov topánok k šatníku, ktorý je z veľkej väčšiny zostavený z nosených kúskov?
Kedysi som hromadila oblečenie bez toho, že by ma zaujímalo, kde bolo vyrobené. Mala som to postavené na tom, že to už automatizovane vyrábajú stroje. Neskôr som ale zistila, že za každým šijacím strojom niekto reálne sedel a nebolo to vždy za podmienok, ktoré by sa stretli s etickosťou alebo s tým, že by tí ľudia dostali za prácu hodnotnú mzdu. Už v čase, keď vznikalo NOSENE som sa okrajovo zaujímala o pozadie módneho priemyslu a tak trochu som sa vracala k second handom. Ale nebola som módny ekologický maniak.

A dnes ním ste?
Nenazvala by som sa tak. Som skôr človek, ktorý chce prinášať alternatívy a meniť uhol pohľadu ľudí na ekológiu ako takú. Mnohí ľudia majú husiu kožu, keď im poviete “eko” alebo second hand, pretože to už vylieza z každého rohu.
Skôr chcem učiť ľudí ako môžu aj oni prispieť k udržateľnosti, ako sa aj ich život môže o kúsok zmeniť a byť ekologickejší. A to bez toho, aby museli byť stopercentní, to nie je nikto, ale zmenu môžu urobiť buď dnes alebo zajtra.

NOSENE vzniklo v roku 2015. Kde ste sa vtedy v osobnom živote nachádzali?
Mala som stabilnú prácu, ktorá ma bavila, pretože som pracovala v oblasti, ktorú som vyštudovala, bola to doprava a logistika. Chcela som spraviť niečo, čo trochu zmení pohľad ľudí na nejaké veci. Začínala som s ním popri svojej práci a neskôr som sa rozhodla venovať sa mu naplno.

Ako na to rozhodnutie reagovalo vaše okolie?
Kamarátky sa na mňa zhrozene pozerali, či to myslím vážne, a či som sa naozaj rozhodla správne. Ale dnes, keď už vedia, že to oblečenie je v poriadku a netreba sa zaň hanbiť, tiež sa na to pozerajú inak.
 

SLS01793
Myslím, že každý, kto podniká sa na svoj biznis nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha.

Ako sa na NOSENE dnes, keď je to vaša full-time práca pozeráte?
Myslím, že každý, kto podniká sa na to nepozerá iba ako na svoju prácu, ale ako na niečo, čo robí z vlastného presvedčenia. Bez toho by to nemalo toho ducha. Teda, dá sa to robiť aj tak, ale to po čase človeka omrzí a prestane napĺňať.

Ak o NOSENE niekto nikdy nepočul, ako by ste ho predstavili?
Je to koncept, ktorý spája voňavé, čisté oblečenie, ktoré má druhú šancu zažiariť a viaceré ekologické alternatívy pre každodenný život. Máme prírodnú a lokálnu kozmetiku, recyklované pančušky alebo doplnky do domácnosti. Vďaka konceptu NOSENE dnes môže byť každý zodpovedným trendsetterom, pretože nosi NOSENE a ekologické alternatívy.

Kto sú vaši zákazníci?
Ľudia, ktorí sa nepozerajú len na to, čo im to prináša, ale aj takí, ktorí sa pýtajú, čo oni sami môžu priniesť do spoločnosti. Oblečenie z druhej ruky sa často stáva ich prvou voľbou, keď si potrebujú niečo kúpiť.

Stretli ste sa aj s negatívnymi ohlasmi?
Samozrejme, nevyhoviete všetkým. Sú ľudia, ktorým sa zdá dať veľa 8 alebo 9 eur za nejaký kúsok, keď si ho v inom secondhande môžu kúpiť napríklad za 5. Ale keď im vysvetlíme, že v tej cene je aj ľudská práca investovaná do triedenia alebo čistenia, prípadne recyklácie kúskov nevhodných na predaj, často to pochopia.

 

SLS01776
Ak pre nás oblečenie, ktoré nám poslali ľudia, nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.

Odkiaľ pochádza oblečenie, ktoré predávate?
Môže pochádzať od vašej kolegyne alebo kamarátky. Vytvorili sme lokálny kolobeh, čiže pochádza od ľudí zo Slovenska, ktorí sa ho rozhodli posunúť ďalej, čiže ho buď priniesli alebo poslali k nám alebo na naše zberné miesto. Ak pre nás nie je vhodné, ale ešte môže splniť účel, posielame ho do občianskych združení, s ktorými spolupracujeme, nepoužiteľné kusy idú na recykláciu.

Je NOSENE vaším splneným snom?
Neviem, či by som to nazvala splneným snom. Z časti určite áno, pretože v sebe nesie aj časť mojej snahy priniesť do spolocnosti služby a produkt, ktoré pomahajú životnému prostrediu a ľuďom okolo nas. Je to súčasť mňa, ktorá ma baví a dalo by sa povedať, že je to nikdy sa nekončiaca jazda.

Čo vám táto jazda do života priniesla?
Množstvo pracovných aj osobných zážitkov, priateľstvá a možnosti, ktoré by som inak nemala. A tiež je to veľká možnosť sebarealizácie a vytvárania niečoho, čo má pridanú hodnotu z biznisovej, ale aj spoločenskej stránky. Prinášame ľuďom alternatívu vo vnímaní módneho priemyslu. Tak, ako ho vnímajú dnes, ho nemusia vnímať zajtra, svoj pohľad môžu zmeniť. Secondhand je dnes už miestom, kam sa nemusím hanbiť vojsť.

Žijete svoj život podľa vlastných predstáv?
Snažím sa o to. Samozrejme prichádzajú rôzne okolnosti, ktoré si človek možno predstavuje inak, ale život mu karty zamieša, no vždy sa snažím všetky situácie riešiť tak, aby som sa za ne mohla postaviť a to dnes aj v budúcnosti.
 

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.

Handsome young man with mustache and beautiful woman with long hair at table looking at documents in kitchen next to window

Blogy

Uvažujete ešte o refinancovaní hypotéky? Pozrite sa, kedy sa to stále oplatí

Sadzby hypoték sa postupne zvyšujú. Dlžníci sa rozhodujú, či splatiť úver s úrokom do jedného percenta a vziať nový úver so sadzbou okolo troch percent ročne. Druhou častou otázkou je, či je lepšie voľné peniaze zainvestovať alebo znížiť si záväzok voči banke.

Čítať ďalej
SLS00916

Životné témy

Šéfkuchár Michal Konrád odišiel z luxusnej ázijskej reštaurácie variť „na ulicu“

Varil na Cypre, v Londýne, ponúkli mu miesto v Kolíne, jeho kroky však nakoniec smerovali späť na Slovensko. Ako 26-ročný sa stal šéfkuchárom konceptovej pan-ázijskej reštaurácie Fou Zoo v bratislavskej Petržalke. Spolu s kamarátmi potom založil Bao Brothers a vymenil prostredie populárnej a luxusnej reštaurácie za pestrý život v street foode. Michal nám porozprával o svojich zážitkoch zo zahraničia, či mal niekedy chuť zavesiť varechu na klinec, a o tom, čo je preňho v gastre to najpodstatnejšie.

Čítať ďalej
Mature woman sit on couch in living room talk chat with grown-up adult daughter at home, millennial girl have pleasant conversation with elderly middle-aged mother, share secret, gossip indoors

Tlačové správy

22-eurový dôchodok z II. piliera? Nerobte rovnakú chybu ako vaši rodičia

Priemerný slovenský dôchodca dostáva necelých 600 eur mesačne a to aj v prípade, že si sporil v II. a III. pilier. Najväčší podiel jeho pravidelného príjmu však tvorí dôchodok zo Sociálnej poisťovne. To znamená, že súčasní dôchodcovia sú úplne závislí na štátnom dôchodku. Vy však máte šancu pripraviť sa na dôchodok lepšie. Nepremeškajte ju.

Čítať ďalej
A smiling family saves money with a piggy bank.

Tlačové správy

Pravidelné sporenie 6-krát inak. Porovnali sme obľúbené produkty

Zo všetkých strán počuť, že treba sporiť a vytvárať si finančné rezervy. Málokto však je konkrétny, kam ich treba nasmerovať, prípadne upriamuje pozornosť iba na produkty, ktoré sám ponúka. Ktoré sú tie najznámejšie produkty určené na pravidelné sporenie?

Čítať ďalej
apnoe_gallery2_16x9

Životné témy

Freediverka Anna von Boetticher: Panika je to, čo zabíja. Spanikárte a okamžite zomriete

Anna von Boetticher sa naposledy zhlboka nadýchne. Osem dlhých sekúnd, kým jej pľúca nie sú naplnené vzduchom, ktorý potrebuje na prežitie. Potom zmizne do hlbín.

Čítať ďalej
Confident millennial indian female business analyst financial advisor preparing statistic report studying documents on work desk, browsing information online using pc, writing out notes on paper sheet

Tlačové správy

Ako odhaliť, že s ponúkanou investíciou nie je niečo v poriadku

Ponuka investičných produktov je nesmierne široká. Bežný klient sa v nich nemá šancu zorientovať. Pri výbere sa však stačí pridržiavať niekoľkých zásad, ktoré poslúžia ako kompas v mori ponúk.

Čítať ďalej