Lorenzo Wienecke a Juri Galkin vysvetľujú mladým ako funguje svet financií. Ako to, že zakotvili práve pri výučbe tohto predmetu? Ako 16-ročných mladých ľudí naučiť samostatne rozhodovať o financiách? A ako motivovať školákov, aby si sporili na dôchodok?

Od roku 2019 organizujete na školách podujatia „Future Day“ (prekl.:Deň budúcnosti) – jednodňový rýchlokurzy o financiách, daniach, zdravotnom poistení a o tom, ako si zabezpečiť prvé bývanie. Nemali by to učiť školy?
Galkin: Samozrejme. Faktom ale je, že sa to nedeje. Ekonomika a peniaze sa v škole riešia len okrajovo alebo vôbec. Najnovšia štúdia Schufa ukázala, že tri štvrtiny všetkých mladých dospelých v Nemecku vo veku 16 až 25 rokov sa o financiách neučili vôbec nič. Pritom 93 % by chcelo mať v škole viac vzdelávania ohľadom financií. A podobná situácia je aj v iných európskych krajinách.

Ako ste prišli na nápad napraviť túto situáciu?
Wienecke: Spúšťačom bol virálny tweet študenta strednej školy v roku 2015, ktorý napísal: „Mám takmer 18 rokov a neviem nič o daniach, prenájme alebo poistení. Ale viem napísať rozbor básne. V 4 jazykoch.“ Spustila sa široká diskusia o užitočnosti toho, čo sa vyučuje na školách. O dva roky neskôr sme sa s Lorenzom stretli na párty. Rozhodli sme sa urobiť niečo pre nápravu situácie a rozvinuli sme myšlienku „Future Day“. Naša spoločnosť by mala konečne začať hovoriť o peniazoch.

Čítajte viac >>> Reinhold Messner: „Tým, kým som, som sa nestal kvôli úspechom, ale kvôli neúspechom“
 

2024-5-30-galkin-wienecke-2
Ponechať finančné vzdelávanie výlučne na rodičov posilňuje existujúce sociálne problémy.

Nemali by rodičia s deťmi viac diskutovať o peniazoch?
Galkin: Realita je taká, že mnohí rodičia majú tiež malé alebo žiadne finančné znalosti. Moja mama – kuchárka - napríklad vychovala tri deti ako osamelý rodič. Mohla by mi ukázať, ako urobiť najlepšie špagety carbonara, ale nie najlepší spôsob plánovania dôchodku, alebo ako napríklad vyplniť daňové priznanie.
Wienecke: Ponechať finančné vzdelávanie výlučne na rodičov posilňuje existujúce sociálne problémy. Vedomosti o financiách sú však dôležitým nástrojom úspechu v živote, takže ich získanie nesmie závisieť od šťastia alebo náhody. Tak ako sa v škole učíme základy matematiky či jazyka, mali by sa vyučovať aj základné znalosti o finančných nástrojoch.

Privítali vás školy s otvorenou náručou?
Galkin: Vôbec nie. Mimoškolské ekonomické vzdelávanie vnímali ako toxické. Takéto nápady považovali za trójskeho koňa – pokus firiem umiestniť svoje produkty alebo služby do škôl. Vedenie na školách bolo preto veľmi skeptické. V našom rodnom meste Kasseli sme náš koncept prezentovali na všetkých 17 stredných školách a všetky nás odmietli. Trvalo celý rok kým sa riaditeľ rozhodol dať nám šancu. Našou výhodou je, že sme nezávislá nezisková organizácia.

Medzitým ste boli na cestách nielen v Nemecku, ale aj v Rakúsku a Švajčiarsku. Len v roku 2023 ste vzdelávali 50-tisíc žiakov. Zvýšili ste ich finančné sebavedomie?
Wienecke: Zistili sme, že mladí ľudia majú veľký záujem, no zároveň sú veľmi neistí. Nie sú si istí svojou vlastnou finančnou budúcnosťou, najmä vzhľadom na infláciu. Vo finančných záležitostiach sa necítia byť pripravení na dospelosť. Najväčším problémom je, že majú pocit „falošného informačného hladu.“ Ľudia totiž zvyčajne preceňujú zložitosť a množstvo informácií, ktoré potrebujú o ekonómii vedieť. Často si myslia, že ak sa chcú dozvedieť o obchodovaní na burze s cennými papiermi, musia veľa vedieť o akciovom trhu a musia každý deň čítať ekonomické denníky. Je to paralyzujúce. Mnoho mladých ľudí sa cíti ako lienky, ktoré uviazli na chrbte. Ak ich postavíte na nohy a ukážete im ako ísť krok za krokom, nie je to vôbec ťažké. To je to, čo sa s mladými snažíme robiť na našich rýchlokurzoch.

Čítajte viac >>> Gabriela Sabatini: Načúvam svojmu vnútornému presvedčeniu a preto som vyrovnaná
 

2024-5-30-galkin-wienecke-1
V Nemecku viac ako 80 % ľudí neinvestuje na kapitálových trhoch a táto skepsa sa prenáša aj na mladých.

Ako to funguje v praxi?
Wienecke: Väčšina mladých ľudí vidí výplatnú pásku prvýkrát v živote, keď majú prvé zamestnanie a prvú nájomnú zmluvu, keď si prenajímajú prvé bývanie. Nevedia o daniach, poistení, sporení alebo investovaní. Učíme mladých ľudí skôr praktickým vedomostiam než len teórii – byť čo najkonkrétnejší, poskytovať relevantné informácie pre život, ale stále zaujímavou formou. Snažíme sa ich presvedčiť, že sa nemusia obávať problémov s peniazmi. Vzdelávanie vo finančnej oblasti pomáha žiť život podľa vlastných predstáv.

Kde vnímate najväčšiu potrebu väčšej informovanosti?
Galkin: Po prvé – zadlžovanie. Počas našich rýchlokurzov sa často dozvedáme o tragických osudoch. Len čo mladí dovŕšia 18 rokov, hneď podpíšu zmluvu u mobilného operátora na nový telefón a objednajú si veľa vecí na splátky, čím sa im nahromadia obrovské dlhy. Preto sa ich snažíme poučiť o nástrahách ponúk typu „kúpte teraz, zaplaťte neskôr“, ktoré dostávajú čoraz častejšie. Najväčšie vedomostné medzery však majú v oblasti kapitálového trhu.

V akom zmysle?
Wienecke: Sú tu evidentne dva protichodné trendy, pričom oba ohrozujú finančnú budúcnosť mladých ľudí: hazard alebo úplné odmietnutie investovať. Populárne obchodné aplikácie ako Trade Republic a Robinhood im uľahčujú obchodovanie s akciami, ale aj špekulácie s kryptomenami priamo v ich mobilných telefónoch. Mnoho študentov je náchylných vyberať si produkty, ktoré sľubujú rýchle zbohatnutie a neuvedomujú si riziká, ktoré so sebou prinášajú. Snažíme sa tomu čeliť tým, že ukazujeme, ako fungujú investície správne a čo sú špekulácie.

Tak ako sa v škole učíme základy matematiky či jazykov, mali by sme sa učiť aj základy o finančných produktoch a procesoch.

Čítajte viac >>> Fyzik a vedec - astronaut Ulrich Walter: Nevedomosť vytvára strach

A čo robíte s tými, ktorí odmietajú investovať?
Galkin: Snažíme sa ich zbaviť predsudkov a iracionálnych obáv. V Nemecku viac ako 80 % ľudí neinvestuje na kapitálových trhoch a táto skepsa sa prenáša aj na mladých ľudí. Nemôžeme si však dovoliť neinvestovať, pretože ak chcete slušný dôchodok, musíte myslieť na dôchodok už v predstihu. Tým, že mladým ľuďom vysvetlíme, ako fungujú investície a vzdelávame ich o akciách a fondoch, skôr o tom začnú premýšľať.

Ako presvedčiť mladých ľudí, aby si sporili na dôchodok? Nemyslím si, že je niečo ešte viac cudzie človeku v tomto veku.
Wienecke: Začíname s ich osobnou situáciou hovoríme im: premýšľajte o tom, ako by ste chceli žiť, keď budete starí a čo by ste ešte chceli robiť. Potom ich necháme vypočítať si, aký dôchodok môžu očakávať, ak budú celý život pracovať. V Nemecku je to tesne nad hranicou životného minima. Neuveríte, akí sú 16-roční prekvapení, keď to pochopia a porovnajú to so životným štýlom svojich starých rodičov. Potom im ukážeme, aké dôležité je sporiť si na dôchodok.
 

 

2024-5-30-galkin-wienecke-1
Naučte sa, ako nechať svoje peniaze pracovať. Aby ste si zabezpečili dôchodok, budete musieť na svojich peniazoch zarábať.

Ako to robíte?
Galkin: Vysvetľujeme im, prečo je kritickým faktorom pre dôchodkové zabezpečenie práve celková dĺžka trvania a veľa hovoríme o zloženom úročení. Toto je časť, ktorá sa páči každému, pretože efekt zloženého úročenia je pochopiteľný a zároveň fascinujúci. A nakoniec im ukážeme, že nie je také zložité nastaviť si plán sporenia a že na investovanie do akcií nemusíte byť milionár. Stačí 25 eur mesačne. Keď sa trojica – povedomie, naliehavosť a uskutočniteľnosť – dostane k ľuďom, začnú šetriť.

Vaša kniha „Dein Crashkurs fürs leben“ (prekl.: Váš rýchlokurz pre život) práve vyšla. Aké sú vaše tri najdôležitejšie posolstvá pre mladých?
Galkin: Po prvé sa naučte, ako využiť svoj kapitál. Aby ste si zabezpečili dôchodok, budete musieť na svojich peniazoch zarobiť viac. Po druhé, uistite sa, že spravujete svoje peniaze rozumne! Utrácajte len za to, na čo máte. A po tretie namiesto sťažovania konajte! Nedovoľte, aby vám ľudia hovorili, koľko sa môže pri investovaní pokaziť, ale buďte odvážni a vyskúšajte to. Aby som citoval futbalového trénera Jürgena Kloppa: „Majte väčšiu túžbu po víťazstve, ako strach z prehry.“

Čítajte viac >>> Pilotka Sandra Sandtnerová: Výcvik, by som zvládla aj keby som mala tri roboty. Hnala ma motivácia

Juri Galkin a Lorenzo Wienecke radia mladým, ako sa naučiť pracovať s peniazmi.

Lorenzo Wienecke a Juri Galkin

Spoluzakladatelia Iniciatívy pre ekonomické vzdelávanie mladých

Lorenzo Wienecke (27) a Juri Galkin (25) založili Iniciatívu pre ekonomické vzdelávanie mladých a v roku 2019 spustili program „Future Day“ – celodenný rýchlokurz venovaný finančnému vzdelávaniu na školách v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku. Každoročne pripravujú desaťtisíce mladých ľudí na štart do dospelosti. Vo svojom podcaste „Young Economist“ sa rozprávajú aj s úspešnými manažérmi o kariérnom raste. Nedávno im vyšla kniha „Dein Crashkurs fürs Leben. Alles, was du über Finanzen, Versicherungen, Steuern und Miete wissen solltest“ (prekl.: Váš rýchlokurz pre život. Všetko, čo ste chceli vedieť o financiách, poistení, daniach a úveroch), ktorej cieľom je vzdelávať mladú generáciu v oblasti financií, poistenia, daní a úverov.

2024-5-30-galkin-wienecke-kniha
2024-5-30-galkin-wienecke-kniha