Je jednou z najúspešnejších podnikateliek na svete. (Takmer) každú noc spí osem hodín. Arianna Huffington v rozhovore hovorí: Na to, aby sme získali späť svoj život, ktorý nám prináša sebarealizáciu, nepotrebujeme nič iné ako spánkovú revolúciu.

Hlavne_video_jachta_youtube_thumbnail

Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.

Hlavne_video_heliport_youtube_thumbnail

Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.

Myslíme si, že úspech prichádza s vyhorením, že musíme pracovať aj noci.

Arianna Huffingtom sa jedného dňa prebrala z bezvedomia v kaluži krvi na podlahe vo svojej kancelári. Od vyčerpania a nedostatku spánku skolabovala. Spadla, udrela si hlavu o roh stola, poranila si oko a zlomila lícnu kosť. Dva roky predtým založila Huffington Post a odvtedy pracovala 18 hodín denne, sedem dní v týždni.

Po svojom kolapse sa sama seba pýtala: Je toto skutočne úspech? Je toto život, po ktorom som túžila? Odpoveď na tieto otázky ponúkla jej kniha „The Sleep Revolution“ (prekl. Revolúcia spánku), ktorá sa stala bestsellerom v USA. Trvalý nedostatok spánku dosiahol v spoločnosti epidemické rozmery. Pritom, aby sme mohli mať plnohodnotný, kreatívnejší život plný sebarealizácie, musí sa spánok stať opäť prioritou.

Arianna Huffington, cítite sa momentálne unavená?
Nie. Minulú noc som spala 8 hodín, takže sa cítim plná energie.

Vo svojej knihe „The Sleep Revolution“ píšete, že sme uprostred krízy nedostatku spánku. Čo je hlavným dôvodom tejto krízy?
Žijeme v spoločenskom omyle, že vyhorenie je nevyhnutné pre úspech, že ak chcete uspieť, vybudovať úspešnú firmu alebo profesijne rásť, musíte na oboch koncoch „zapáliť zápalnú šnúru“. Je to tak už od priemyselnej revolúcie a narastajúca prítomnosť technológií v našom živote to len poháňa. Ale najnovšie výskumy dokázali, že je to presne naopak. Že keď sa „odpojíme“ a dobijeme si baterky, tak sme produktívnejší, kreatívnejší, prijímame lepšie rozhodnutia a žijeme svoj život s pocitom naplnenia a radosti.
 

Chronický nedostatok spánku je kognitívnym ekvivalentom príchodu do práce pod vplyvom alkoholu.

Manažéri v Európe sú stále hrdí na to, že v rozhovoroch hovoria, že si vystačia so štyrmi až piatimi hodinami spánku denne. Je toto druh „mačovskej“ mentality?
Áno, je to presne ono. Na pracoviskách, kde sa nosí takýto mačovský prístup a takzvaná odvaha, je potom (pracovný) postup pre všetkých ostatných oveľa ťažší, špeciálne pre ženy. Manažéri za to môžu dostať akurát odznak cti, ale výskumy ukazujú, že chronický nedostatok spánku je kognitívnym ekvivalentom príchodu do práce pod vplyvom alkoholu. Nemali by sme sa preto chváliť, že pracujeme nepretržite. Tí ktorí sa o seba starajú a venujú sa aj svojim koníčkom, by mali byť skôr oslavovaní ako tí, ktorí sú skutočne oddaní svojej práci.

Poznáte mnoho špičkových lídrov z oblasti obchodu. Ako oni reagovali na vašu knihu?
Stále viac manažérov prevzalo nové vzory úspechu, ktoré ukazujú ako dávajú na prvé miesto pohodu a zdieľajú ako spia či meditujú a ako z nich „odpojenie“ od technológií robí lepších lídrov. Potom robia lepšie rozhodnutia, majú lepší úsudok a sú viac kreatívni, odolnejší a produktívnejší. Jeff Bezos napríklad poskytol rozhovor pre Thrive Global o tom, prečo je 8-hodinový nočný spánok prospešný pre akcionárov Amazonu. Je to dôležitý rozhovor, pretože zamestnanci potrebujú od vedenia spoločnosti cítiť, že aj oni môžu robiť to isté.

Ste matkou dvoch detí, založili ste Huffington Post a vybudovali ste z neho jedno z najväčších a najúspešnejších digitálnych médií na svete. Koľko hodín ste na začiatku spali?
Bolo to rôzne, ale rozhodne nie dosť. Spánok nebol pre mňa prioritou. Práca a moja rodina boli vždy na prvom mieste a seba som stavala na to posledné.

Čo ste zmenili po svojom kolapse?
Začala som si klásť viacero vážnych otázok o tom, ako žijem svoj život. A ako prvé som zmenila svoj spánok, ktorý je základom našej celkovej pohody. Začala som postupne naťahovať čas, ktorý som spala, až som sa dostala na 7,5 až 8 hodín za noc, kde som teraz. Vždy som sa venovala meditácii, ale teraz som v tejto záležitosti oveľa disciplinovanejšia. Meditácia vám tiež pomáha spať. A keď začnete viac spať, zistíte, že je ľahšie urobiť aj ďalšie zmeny vo svojom živote.
 

Naše telefóny sú úložiskom všetkého, čo potrebujeme odložiť, aby sme sa mohli vyspať.

7,5 až 8 hodín spánku každú noc - vždy?
V 95 % prípadoch. Samozrejme v našich životoch sa vyskytnú situácie, keď nemôžeme spať ideálnych 7,5 až 8 hodín - napríklad sa oneskorí let, alebo je dieťa choré. Je to skôr o tom, aby sa spánok stal pravidelnou prioritou.

Ako dnes zaspávate? Máte nejakú rutinu pri zaspávaní?
Môj spánok považujem za posvätný rituál. Po prvé, najdôležitejšia časť môjho rituálu je nebrať si mobilný telefón do spálne. Naše telefóny sú totiž úložiskom všetkého, čo potrebujeme odložiť, aby sme sa mohli vyspať. Sú v nich zoznamy našich úloh, naše doručené správy a naše obavy. Je preto dobré nechať „vyspať“ mobil aj seba, aby ste sa ráno zobudili rovnako nabitý, ako váš mobil.

Existuje nejaký jednoduchý návod, čo urobiť, keď nemôžeme spať?
Neexistuje žiadny zázračný gombík, ktorý by fungoval na každého. Ale jednou z najdôležitejších vecí, ako som už spomínala, je nechať si nabíjať v noci mobil mimo spálne. Mne tiež pomáha meditácia (sprievodcu meditáciou mám vo svojom iPod-e), ktorú považujem za jeden z najúčinnejších spôsobov, ako znova zaspať.
 

Čoraz viac spoločností buduje vo svojich kanceláriách „nap pods“ (miesta na krátky spánok) a nabáda zamestnancov, aby si urobili počas práce krátku prestávku a dali si šlofíka.

Čo si myslíte: Dosiahli by ste rovnaký úspech, keby ste na začiatku kariéry takto dlho spali?
Často dostávam túto otázku a moja odpoveď je vždy kategorické áno. Verím totiž, že by som dosiahla to, čo som dosiahla teraz, ale dosiahla by som to s väčšou radosťou a entuziazmom a menšími „nákladmi“ na moje zdravie a moje vzťahy.

Niekedy máme pocit, že deň nemá dosť hodín. Čo máme robiť?
Jeden z mojich obľúbených citátov od Briana Andreasa je: „Všetko sa zmenilo v deň, keď som si uvedomil, že na dôležité veci v mojom živote je dostatok času.“ Často máme pocit, že deň nemá dostatok hodín, sme vyčerpaní a bežíme naprázdno. Naučila som sa preto robiť presne to, čo nám hovoria v lietadlách: nasaďte kyslíkovú masku najskôr sebe a až potom pomáhajte druhým. Keď dávam prednosť vlastnému blahu, som produktívnejšia a efektívnejšia vo všetkom ostatnom. A na veci, ktoré skutočne musíte urobiť budete mať čas a budete ich robiť efektívnejšie.

V krajinách južnej Európy bola tradícia siesty - poobedného spánku. Mali by sme ho oživiť?
Áno! Milujem siesty - ukázalo sa totiž, že šlofík zlepšuje naše sústredenie, pamäť, kreativitu aj schopnosť učiť sa. A stále viac spoločností si to uvedomuje a buduje vo svojich kanceláriách „nap pods“ (miesta na krátky spánok) a podporuje zamestnancov, aby si tu dobili baterky počas dňa.

V top manažmente sa stále očakáva, že budete k dispozícii 24/7. Mení sa tento prístup?
Áno, aj tento prístup sa mení. Nachádzame sa historicky v zlomovom bode, v ktorom nám technológie umožňujú zrýchliť život tak veľmi, že sa im nedokážeme vyrovnať. Viac ako kedykoľvek predtým si uvedomujeme, že život 24 hodín 7 dní v týždni nás vyčerpáva, sme rozptýlený a máme pocit prázdnoty. Začíname si uvedomovať, že rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je nesprávna. Vedecké výskumy dokazujú, že práca a súkromný život, pohoda a produktivita nie sú protiklady - takže nemusia byť vyvážené. Sú totiž na rovnakej strane a tak rastú v tandeme. Keď zlepšíte jednu, zlepšíte aj druhú.

Uvedomujú si toto mladí ľudia viac?
Skutočne, jedna z vecí, ktorá ma najviac zaujala bolo, akú veľkú vášeň a uvedomelosť prinášajú mladí ľudia k problematike spánku.
 

HuffingtonCoverENG
HuffingtonCoverENG

O Arianne Huffington

Arianna Huffington, 71

Podľa amerického časopisu Time patrí medzi najvplyvnejších ľudí na svete. 

Pochádza z Grécka, magisterské štúdium ukončila na Cambridgeskej univerzite v odbore ekonómia. Pracovala ako novinárka a tiež písala literatúru faktu v USA. V roku 2005 založila Huffington Post. Jej online noviny sa rýchlo stali najobľúbenejšou stránkou na svete a boli prvým komerčným online médiom, ktoré získalo prestížnu Pulitzerovu cenu - najvyššie novinárske ocenenie. V roku 2011 predala svoju spoločnosť poskytovateľovi internetu AOL, ale zostala ešte vo vedení. V roku 2016 sa vzdala funkcie šéfredaktorky a sústredila sa na svoj startup zameraný na zdravie a pohodu Thrive Global.