Študovala psychológiu, pracovala v škôlke, ale cítila, že ju to viac ťahá k prírode a rastlinám. Zuzana Mlynárová spolu s kamarátkou v Bratislave vedú úspešný concept store s rastlinami Botanical lab, do ktorého chodia aj ľudia z opačnej strany Slovenska. Zuzana nám prezradila ako na nápad rastlinárstva vlastne prišli, prečo niektorým ľuďom nič zelené doma neprežije, aj to, čo si najviac váži na podnikaní.

Hlavne_video_jachta_youtube_thumbnail

Sny sú na to, aby sa splnili! Súhlasíte? Tak aký je ten váš? Dajte nám o ňom vedieť.

Hlavne_video_heliport_youtube_thumbnail

Netradičné? Bláznivé? Alebo len také vaše? Je úplne jedno, čo si iní myslia o vašich snoch. My vám s ich napĺňaním pomôžeme.

Vždy ste chceli robiť v kvetinárstve?
Nie, študovala som psychológiu a potom som päť rokov pracovala v škôlke. Ale keď som sa rozhodovala, čo budem študovať, zvažovala som napríklad aj záhradnú architektúru. Celý život ma totiž bavil dizajn, fascinovali ma rôzne tvary rastlín, ich sfarbenia a to, aká je príroda úžasná. Som tiež z Tatier a príroda mi v Bratislave chýbala. Chcela som ľuďom priniesť niečo, na čo neboli zvyknutí.

Ako teda vznikol nápad založiť Botanical lab?
Dostala som na starosť svadobnú výzdobu jedného kamaráta. Vtedy som začala sledovať, aké rastliny máme na trhu a výber nebol úplne podľa môjho vkusu. Povedali sme si s kamarátkou, že chceme vybudovať niečo vlastné. Začali sme konceptom, v ktorom sme predávali rastliny, teráriá a rezané kvety, a robili sme aj svadby. Bolo to celkom spontánne, nevedeli sme, do čoho ideme. Samy sme si všetko museli naštudovať. Na začiatku nám dosť pomáhal aj jeden botanik, teraz už kolega, ktorý pracoval v botanickej záhrade. Počas spolupráce s ním sme sa veľa naučili.

Vaša prevádzka funguje už niekoľko rokov. Ako sa jej koncept vyvíjal?
Sledovali sme, čo majú ľudia radi, časom sme napríklad vypustili rezané kvietky. Pôvodne sme si mysleli, že teráriá budú len doplnkový produkt a tie sa nakoniec kupovali najviac, aj momentálne sú najpredávanejšie. Naše portfólio sa tiež rozšírilo. Zariaďujeme interiéry kancelárií aj rôznych reštaurácií, robíme to na mieru a vyberáme kvety podľa svetelnosti, starostlivosti a potrieb. Momentálne spolupracujeme aj s dizajnérkou, ktorá vyrába sviečky s lesnými vôňami na mieru, pribúdajú nám produkty. Ten koncept sa stále premieňa, mení sa s nami, takže vždy prinášame niečo nové.

Ako vás ovplyvnila pandémia?
Myslím si, že pandémia dosť ovplyvnila prístup ľudí k rastlinám. Pred pandémiou sme napríklad nemali e-shop a okolnosti nás prinútili si ho vytvoriť. Keď všetko začalo fungovať online, trochu sa tým stratil osobný kontakt a ovplyvnilo to spontánne fungovanie obchodu. Bežne by si ľudia prišli pozrieť rastlinku naživo a ochytať si ju, z tohto hľadiska to je škoda.

 

Boli ste v rámci dizajnových obchodíkov s kvetmi prví na trhu. S akými reakciami okolia ste sa stretli po otvorení?
Ľudia podobné obchody nepoznali, časom si sem však začali chodiť osobne po radu. Predtým kúpili kvety v nejakom veľkom nákupnom centre, ale neboli tam ľudia, ktorí by im povedali ako sa o ne starať. Teraz donesú fotku alebo lístok sem a porozprávame sa o škodcoch, presádzaní alebo strihaní. Čo nás prekvapilo je, že sme tu mali aj niekoho z Košíc. Oceňujú osobný prístup a poradenstvo, chceme, aby ich rastliny vydržali čo najdlhšie.

Kedysi ľudia zvykli prirodzene mať mnoho rastlín, vedeli sa o ne veľmi dobre postarať, naše staré mamy si napríklad dávali odrezky na rozmnožovanie. Prečo je dnes toľko ľudí, ktorí tvrdia, že im každá rastlina hneď zomrie?
Jeden z dôvodov je, že veľa rastlín je vypestovaných rýchlo a umelo, nie sú prispôsobené na to, aby vydržali dlho. A keď človeku takto zomrie niekoľko rastlín, povie si, že mu nič zelené neprežije a vzdá to. Druhým dôvodom môže byť to, že sa ľuďom páči rastlinka vizuálne a chcú ju mať doma, ale nevedia, ako sa o ňu starať. Najčastejší mýtus je, že keď si kúpite kaktus, tak prežije všetko.

Väčšinou si ale ľudia dajú poradiť. Skúšame spolu zistiť, akú rastlinku vybrať a na aké miesto ju dať podľa toho, aké majú v byte podmienky. Sú rastliny, ktoré preferujú tmavé miesta, do slnečných bytov s priamym slnkom zasa odporučíme iné. Začiatočníkom by som napríklad odporučila aglaonému alebo svokrin jazyk, tie sú nenáročné a prežijú aj v tmavom kúte. Aj teráriá sú jednoduché na starostlivosť. Len teda, je potrebné sa snažiť rastlinám porozumieť a sledovať, ako sa majú.

Koľko rastlín máte doma vy?
Skoro žiadne (smiech). Často cestujem a som preč, tak ich mám radšej v predajni, tu sa o ne pekne postarajú.

 

BotanicaLAB-38
Baví ma podnikanie a sloboda, ktorú mi poskytuje – môžem si sama organizovať čas.

Kým ste nezačali terária vyrábať vy, neboli na Slovensku bežným produktom. Čo vlastne sú a ako ste ich objavili?
Nebol to nejaký náš výmysel, existujú už od 19. storočia. Je to uzatvorená nádoba, v ktorej cirkuluje vlastná vlhkosť, preto si nevyžadujú špeciálnu starostlivosť. Prežijú aj mesiac bez ľudského zásahu, asi aj preto si to zákazníci tak obľúbili, starostlivosť je minimálna. Nevedeli sme o nich veľa, ale páčili sa nám a tak sme si načítali a skúšali, ako fungujú.

Aké typy rastlín ponúkate?
Ponúkame obľúbené klasiky, ktoré tu sú už roky, ako monstery alebo spomínané svokrine jazyky. A potom sa snažíme mať aj zberateľské kusy. Sú špeciálne druhy rastlín, ktoré nie je ľahko dostať a nájdete ich v podstate len u nás. Potrebujú dobrú starostlivosť - čím vzácnejší a špeciálnejší druh, tým viac pozornosti si vyžaduje. Ani my sme si zo začiatku nedovolili zobrať hocičo, kým sme si neboli isté, že sa o ne vieme postarať a vysvetliť ľuďom, čo s nimi potom doma. Mnohí ich hľadajú skôr do zbierky než len na dekoráciu. Niektoré sa pohybujú v stovkách eur.

Ako sa vlastne zháňajú rastliny? Predpokladám, že to nie je jednoduché.
Nie je. Skúšame to rôznymi spôsobmi. Máme kolegu, ktorý rastliny pestuje, existujú rôzni domáci pestovatelia, hlavne v Rakúsku. Nie vždy sú dostupné rastliny, ktoré chceme a potom sú niektorí zákazníci nespokojní, že ich nemáme stále v ponuke. Ľudia si však musia uvedomiť, že rastlinám chvíľu trvá, kým vyrastú, aj ich pestovatelia potrebujú čas.

Aká je vaša najobľúbenejšia rastlina?
Určite paprade. Spájajú sa mi s Tatrami, kde som vyrastala. Chodila som tam pomedzi ne a hovorila som si, aké sú krásne. Majú veľa druhov a tvarov, len sú veľmi náročné na starostlivosť, väčšinou by v bytoch nevydržali.

 

Ak si chcete pozrieť video, prijmite marketingové súbory cookie. Cookie settings

Zvyknete do Tatier chodiť často?
Áno, som tam skoro stále. A nielen v Tatrách, začala som chodiť aj do Álp. Keď nepracujem, vždy sa snažím byť v prírode. Mám rada turistiku, v zime napríklad aj skialpinizmus. Je to je únik, ale zároveň mi to dáva silu pracovať a inšpiruje ma to.

Uvažovali ste niekedy, že sa presťahujete do hôr a opustíte mestský spôsob života?
Uvažujem o tom že sa presťahujem, ale presťahovala by som si tento koncept so sebou. Už dlhšie rozmýšľam, že by som chcela priblížiť Botanical lab aj ľuďom zo zvyšku Slovenska. A tým, že mi je Poprad blízky, uvažujem, že si urobím predajňu aj tam.

Žijete svoj život podľa vlastných predstáv?
Áno, žijem si svoj život podľa vlastných predstáv. Baví ma podnikanie a sloboda, ktorú mi poskytuje – môžem si sama organizovať čas. Páči sa mi tiež, že si sama vyberám, aké rastliny budem predávať, mám priestor byť v prírode a zároveň tú prírodu priniesť sem.

Zmenili by ste vo svojom živote niečo?
Asi nie, nič neľutujem. Občas keď prídem k nám do obchodu, zvyknem sa zastaviť, obzrieť sa dookola na naše rastliny a dostanem zvláštny pocit. Na jednej strane som veľmi šťastná, že som niečo vytvorila. Na druhej strane mám obavy, že sa trendy zmenia a nebude to navždy. Ale cítim veľké zadosťučinenie. Obetovala som tomu dosť, ale vidím výsledky svojej práce a cítim, že to malo zmysel.

 

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.

Busy young modern man in formalwear checking the time while sitting in the office

Tlačové správy

Správna investícia? Čím dlhšia, tým výnosnejšia

Kto začal s investovaním pred rokom, je v strate. Kto s tým začal pred piatimi rokmi, je v zisku. Investovanie je však určené na obdobie dlhšie ako desať rokov. Ako sú na tom dlhodobí investori dnes a ako na tom boli v minulosti?

Čítať ďalej
Enjoying time together. Young loving father carrying his smiling daughter and kissing his wife while spending free time outdoors

Aj vy môžete rozumne zhodnotiť svoje peniaze

Ak očakávate rady, ako zbohatnúť za noc, asi vás sklameme. Zaručene rýchle ani zázračné riešenia totiž neexistujú. Ak však dáte šancu rozumnému investovaniu vašich peňazí, vykročíte na istú cestu za bohatstvom.

Čítať ďalej
A7401095

Životné témy

Matej Hliničan: „O svoju bedmintonovú kariéru som sa od pätnástich staral sám“

S bedmintonom začínal ako osemročný. K najrýchlejšiemu športu na svete, ktorý hrával 16 rokov, ho priviedla náhoda. S ľahkou raketou v ruke a „opereným“ košíkom večne vo vzduchu, sa na ihrisku naučil bleskurýchle rozhodovať. Túto skúsenosť využíva aj v novej kariére vo finančnom sektore. Ako produktový manažér v spoločnosti Swiss Life Select, má na starosti vývoj Financial Life Planner teda FiLiPa, komplexného klientskeho finančného portálu na správu peňazí a majetku.

Čítať ďalej
Young couple meeting financial advisor for home investment

Tlačové správy

Prečo nehnuteľnosti neboli, nie sú ani nebudú investičná istota

Nehnuteľnosti považujú Slováci za bezpečnú investíciu. V čase inflácie je to podľa nich dokonca jeden z mála nástrojov, ktorý so znehodnocovaním dokáže bojovať. Mnohí investori do nehnuteľností sa utešujú minulými výnosmi. Minulosť si však pamätá naozaj veľa a ak sa zopakuje, mnohí investori môžu byť nemilo prekvapení.

Čítať ďalej
Small girl daughter and her young father putting money to the moneybox piggy bank. Personal Savings. Saving money concept. For future, mortgage loan savings home in crisis coronavirus concept.

Tlačové správy

Peniaze v banke sú v bezpečí, ale ani investície nie sú bez ochrany

Je všeobecne známe, že peniaze v banke sú chránené. Ak má človek na účte menej ako 100 000 eur, nemusí sa obávať, že o ne príde. Chybou pri uložení úspor na dlhý čas je požiadavka na takúto ochranu vkladu aj pri investičných produktoch. Neznamená to však, že investície chránené nie sú.

Čítať ďalej
Serious man and woman calculating bills, using calculator and laptop, online banking services, family discussing and planning budget, focused wife and husband checking finances together

Tlačové správy

Banky ďalej zvyšujú úroky. Oplatí sa poponáhľať so žiadosťou o úver?

Banky postupne zvyšujú úrokové sadzby na hypotékach. Kým jedna banka zvýšila sadzbu mierne, iná pristúpila k razantnejšiemu zvyšovaniu. Oplatí sa poponáhľať a stihnúť hraničný dátum na podanie žiadosti o úver na bývanie?

Čítať ďalej