Život si už nevie predstaviť inak ako v oblakoch. Po desiatich rokoch práce letušky sa Sandra Sandtnerová presunula do pilotnej kabíny. Jej cesta za snom stať sa dopravnou pilotkou nebola vôbec jednoduchá, ale vďaka obrovskej vášni a motivácii ju neodradili ani finančná náročnosť výcviku a pandémia, počas ktorej pracovala namiesto lietadla v nemocnici.

Nedávno ste pracovne strávili niekoľko týždňov v Sudáne, čo je pomerne nezvyčajná destinácia. Je to iné ako lietať v Európe?
Určite áno a je to fantastická skúsenosť. Je to pre pilotku v mojom štádiu úžasná škola. Prvý mesiac som lietala v Európe, čiže som si zvykla na miestne štandardy. Väčšinu výcviku som si robila na Slovensku a lietala som na neriadených letiskách. A potom som mala možnosť lietať zo Sudánu do Dubaja, do Dohy, do Istanbulu. Priznám sa, keď som pristávala v Istanbule a videla som pred sebou šesť dráh, mala som chuť poštípať sa, či sa mi to nesníva. Bol to naozaj veľký okamih.

Ako ste sa dostali k práci v leteckej doprave?
K letectvu som sa dostala čisto náhodne, pretože ma nezobrali na vysokú školu. Chcela som vykryť ten rok, tak som ako osemnásťročná začala robiť letušku. Keď som pri praktickej časti výcviku vstúpila do kokpitu lietadla, pocítila som vnútri akoby kopanec, že toto je ono. Vtedy som sa zamilovala do letectva. Už keď som začala pracovať ako letuška, vedela som, že chcem byť dopravná pilotka. No mala som len 18 rokov, tak sa mi to ťažšie presadzovalo aj u rodičov. Výcvik bol finančne náročný, nepomohlo tomu ani to, že som žena. Našťastie sa to po rokoch podarilo. S približovaním sa k cieľu som sa len utvrdzovala v tom, že to chcem. Aj keď mám budík o jednej ráno, neprekáža mi to, lebo idem do práce, ktorú milujem.

 

Ak si chcete pozrieť video, prijmite marketingové súbory cookie. Cookie settings

S vysokou školou ste to potom vzdali?
Všetci moji spolužiaci už v maturitnom ročníku vedeli, kam ich to ťahá. Ja ešte nie a bola som z toho aj veľmi nešťastná. Ale teraz si myslím, že je úplne v poriadku, keď sedemnásťročný človek ešte nevie, čo chce robiť. Keď sa vás každý pýta, kam idete na vysokú školu, je to stresujúce, akoby to bola povinnosť, čo podľa mňa nie je. Ja som začala študovať na vysokej škole leteckú dopravu teraz, na „staré kolená“, ale viem, že je to niečo, čo ma veľmi baví.

Prácu letušky ste robili desať rokov. Aké boli tieto skúsenosti?
Od osemnástky som pracovala ako letuška pre nízkonákladovú spoločnosť, čiže všetko bolo v našej réžii: nájsť si ubytovanie, zabezpečiť stravu... Prvú základňu som dostala v škótskom Edinburgu, kde som bola štyri roky. Tri roky som potom bola na základni v Bruseli a na záver v Bratislave. Aj tým, že som bola mladá a venovala som sa tomu, som mala slušný kariérny rast.

Nízkonákladová spoločnosť pracuje tak, že sme sa vždy vracali domov. Akoby som išla do kancelárie a po práci sa vrátila naspäť domov. Mohla som mať psíka aj štandardný rodinný život. Pri mojej súčasnej práci je to iné. Teraz mám život zbalený v kufri, ktorý mám stále so sebou. Ale som za to veľmi vďačná.

Na akej úrovni ste ako pilotka teraz?
Čím viac má pilot nalietané, tým má väčšiu hodnotu. Veľmi si vážim, že mi moja letecká spoločnosť dala šancu. Momentálne mám nalietaných približne 300 hodín a približujem sa k celkovému náletu 500 hodín. Tieto míľniky si stanovujeme skôr my, piloti, ale znamená to, že som ešte začiatočníčka.

 

SLS08100

Ako vyzerá pilotný výcvik?
Prvá fáza je športový pilot pre súkromné účely. Keď po úspešnom dokončení tejto licencie chcete prejsť na vyšší level, teda dopravné lietanie, nasleduje štrnásť predmetov Airline Transport Pilot Licence, ktoré musíte absolvovať na dopravnom úrade. Na to som sa učila asi rok a pol. Zároveň si robíte aj nálet, tzv. time building, pretože výcvik musíte ukončiť ako minimálne 200-hodinový pilot. V ďalšej fáze je lietanie podľa prístrojov. Posledné moduly sú tzv. Multi Engine a CPL, teda Commercial Pilot Licence.

Kde ste si robili letecký výcvik a koľko to trvalo?
Cena pilotného výcviku niekedy siaha až do astronomických čiastok. Hľadala som nejakú zlatú strednú cestu v pomere ceny a kvality. Koniec koncov, tie papiere majú v podstate rovnakú hodnotu, či výcvik skončíte na Slovensku, vo Veľkej Británii, v Nemecku... Robila som to teda na Slovensku a šlo o tzv. modulový výcvik. Funguje tak, že si „skladáte“ jednotlivé moduly. Postupne sa to nabaľuje, až skončíte ako tzv. 200-hodinový pilot. Potom už máte licenciu dopravného pilota a nárok hľadať si prácu v doprave. Výcvik som si robila popri práci letušky, aj preto mi to trvalo štyri a pol roka. Dá sa spraviť oveľa rýchlejšie, ale ja som si naň priebežne zarábala.

Bolo to náročné, skĺbiť výcvik a prácu?
Určite sa výcvik robí ľahšie, keď sa človek môže sústrediť iba naň. Mňa však hnala taká motivácia, že by som to možno nejako zvládla, aj keby som mala tri roboty. Prostredie letiska, vôňa leteckého benzínu, motory... To je láska. Ale musíte to naozaj cítiť zvnútra, nedá sa to falšovať.

 

DSC09643
Zo srdca prajem každému človeku, aby sa našiel v svojej práci, pretože jej veľa obetujeme. Asi okrem spánku v nej trávime najviac času nášho života.

Naučilo vás šetrenie na finančne náročný pilotný výcvik pracovať s financiami?
Určite, veľmi. Aj keď myslím si, že som sa nikdy nesprávala k financiám neuvážene. Ale je to o prioritách. Uvedomujem si, že niekto by tie peniaze investoval inak. Ľudia v mojom veku si kupujú nehnuteľnosti. Ja mám malú knižočku, kde je poskladaný pilotský preukaz.

Ako to šetrenie vyzeralo?
Keďže som si vybrala modulový výcvik, platilo sa vždy po moduloch. Dalo sa to zvládnuť vďaka tomu, že som mala stálu prácu a plat, ale taktiež som si zobrala pôžičku, ktorú teraz splácam. Veľa pilotov je na tom podobne. A keď som potrebovala, veľmi mi pomohli rodičia. Aj keď som celý čas šla za cieľom dostať sa do kokpitu dopravného lietadla, rovnako som si uvedomovala aj to, že dvadsať mám iba raz. Nechcela som sa len zavrieť v izbe na niekoľko rokov a všetko investovať. Takže som hľadala nejaký balans.

Len čo ste dokončili výcvik, prišla pandémia a lety sa zastavili. Ako ste to prežívali?
Bolo to veľmi ťažké obdobie. Aj som rozmýšľala, že keby mi niekto v roku 2015 povedal, že keď dokončím výcvik, budem rok na zemi, či by som do toho išla. Ale ako sa poznám, určite áno. Veľmi som chcela bojovať proti pandémii a za návrat do normálneho života, vrátane otvorenia letísk a spustenia letov, tak som začala robiť v nemocnici. Navyše som začala na vysokej škole študovať leteckú dopravu. Od pondelka do piatku som mala školu, kvôli pandémii diaľkovo. Po víkendoch som bola v nemocnici. Som veľmi vďačná za iný pohľad na situáciu, aj za ľudí, ktorých som tam spoznala.

 

DSC09483

Čo ste v tej v nemocnici robili?
Bola to práca spojená s covidom, tzv. filter pri vstupe do nemocnice. Bol v nej zákaz návštev a cez víkend fungovala iba pre ľudí, ktorí prišli na ošetrenie na pohotovosť. Zmerala som im teplotu, vypísala papiere a tak ďalej. Ale tým, že som bola letuška, práca s ľuďmi pre mňa vôbec nebola problém.

Piloti sú častejšie muži. Ako vás vnímajú kolegovia?
Nad týmto sa zamýšľam aj ja. Či sa tešia, keď vidia, že s nimi letím, alebo si naopak hovoria, o čom sa s tou Sandrou budeme rozprávať, o ženách asi nie. Často som počula, že žena patrí do kuchyne, že už mám ísť na materskú a podobne. Ale celkovo si myslím, že máme dobrý vzťah. Je u nás rodinná atmosféra, aspoň ja to tak vnímam.

Máte aj nejaké kolegyne?
V našej spoločnosti momentálne aktívne lietame tri, jedna kapitánka a dve kopilotky. Tretia kopilotka je na materskej. A zvyšných asi 60 pilotov sú muži.

Ako vyzerá deň, keď letíte?
Môj pracovný deň sa môže začínať od polnoci do polnoci. Pri príprave na let si pozerám počasie, letisko, jeho dráhy. Ak na nejaké letím prvýkrát v živote, chystám sa už deň vopred a všetko si o ňom čítam. Na letisku sme asi dve hodiny pred odletom. Pripravujeme si kokpit, stevardi pripravujú kabínu, máme brífing, čo nás čaká. Odletíme si, čo treba, pristaneme a hotovo. Na tejto práci je úžasné, že keď pristaneme a zaparkujeme lietadlo, máme voľno.

 

DSC09456
Dopravný pilot musí monitorovať veľa vecí, čiže je to maximálne sústredenie. Zároveň trošičku adrenalín, ale aj vášeň. Pre mňa je to práca snov. Určite to zahŕňa aj veľkú zodpovednosť. V tých chvíľach neexistuje nič iné, iba prítomný okamih.

Aký pocit je vzlietať s takým veľkým strojom?
Úžasný. Dopravný pilot musí monitorovať veľa vecí, čiže je to maximálne sústredenie. Zároveň trošičku adrenalín, ale aj vášeň. Pre mňa je to práca snov. Určite to zahŕňa aj veľkú zodpovednosť. V tých chvíľach neexistuje nič iné, iba prítomný okamih. V prípade zlyhania nejakého technického faktora musí nastúpiť ten ľudský, ktorý to zachráni. V kokpite nie je priestor na chyby a omyly. Jasné, všetci máme horšie aj lepšie dni, preto sme tam dvaja. Navzájom sa podporujeme aj kontrolujeme.

Čo robíte medzi tým, keď vzlietate a pristávate?
Stále sme v práci, ktorá si vyžaduje neustále sústredenie. Monitorujeme let. Aby to bolo čo najbezpečnejšie a najpresnejšie, lietame s autopilotom, lenže vraví sa, že autopilot vás dokáže aj zabiť. Musíme mu dávať správne vstupy, trate, body. Vo vzdušnom priestore navyše nie sme sami, takže sa vyhýbame a komunikujeme s vežou. Počas letu zaznamenávame rôzne parametre a stále meriame palivo. Rozmýšľame, kde pristaneme, ak nám vypadne pohonná jednotka. Je toho veľa.

Venujete sa vo svojom čase okrem letectva aj niečomu inému?
Letectvo je moja práca, ale zároveň aj môj voľný čas. Okrem lietania si rada zašportujem a s priateľom máme psíka. Aj priateľ pracuje v oblasti letectva, je to pre nás hobby a niečo, čo nás baví a spája. Navzájom sa posúvame a podporujeme. Je jeden z mojich najväčších fanúšikov a platí to aj opačne.

 

DSC09254

Aj váš partner je pilot. Ako sa dá zvládať takýto vzťah?
Priateľ je vojenský dopravný pilot, takže má v štátnej sfére trochu iný rozvrh, pracuje od pondelka do piatku. Ja pracujem nepravidelnejšie. Pracovný život v letectve ovplyvňuje aj ten súkromný a chce to veľmi chápavého partnera. Ale ten môj mi je neskutočnou oporou. Tým, že on je u vojakov a ja v civile, sa to zatiaľ dá zvládnuť. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť, ale ja si myslím, že keď ľudia chcú, všetko sa dá.

Dalo vás dokopy letectvo?
Veru dalo, boli sme na skúškach na dopravnom úrade. (smiech) Môj priateľ si ma všimol a napriek tomu, že bol veľmi hanblivý, sa ma prišiel niečo spýtať. Dvakrát ma zavolal na kávu, ani raz som nešla. Ale potom to, našťastie, vyšlo.

Sen stať sa dopravnou pilotkou sa vám už podarilo splniť. Máte ešte nejaké ďalšie sny?
Som typ človeka, ktorý sa nikdy neuspokojí. Stále chcem dosiahnuť viac, stále mám nejaký cieľ a urobím všetko preto, aby som ho dosiahla. Aj teraz mám ďalší. Môj veľký sen je byť výcviková kapitánka. Je to otázka niekoľkých rokov a veľmi veľa učenia a skúseností, ale chcem na tom pracovať. Okrem toho by som chcela mať rodinu.

Žijete svoj život podľa svojich predstáv?
Momentálne určite. Dostala som sa k tomu, o čom som veľa rokov snívala a veľmi dlho som na tom pracovala. Často mám aj v práci zimomriavky po celom tele a pomyslím si: Wow, som naozaj tu?

 

Séria videoportrétov

Život podľa vlastných predstáv

Spoločnosť Swiss Life pravidelne pripravuje portréty ľudí, pre ktorých zohráva dôležitú úlohu sebarealizácia. Sebarealizácia a život podľa vlastných predstáv je totiž podstatou našej práce. Uvedomujeme si, že životy našich klientov nejdú vždy podľa plánu. Pokiaľ však ide o finančné zabezpečenie, krytie rizík a potreby a požiadavky, dbáme na to, aby sme ich zosúladili. Naše riešenia pomáhajú klientom žiť život, pre ktorý sa sami rozhodli. Práve to je základ úspechu Swiss Life v posledných 160 rokoch a je to aj základom našej firemnej budúcnosti.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.

Handsome young man with mustache and beautiful woman with long hair at table looking at documents in kitchen next to window

Blogy

Uvažujete ešte o refinancovaní hypotéky? Pozrite sa, kedy sa to stále oplatí

Sadzby hypoték sa postupne zvyšujú. Dlžníci sa rozhodujú, či splatiť úver s úrokom do jedného percenta a vziať nový úver so sadzbou okolo troch percent ročne. Druhou častou otázkou je, či je lepšie voľné peniaze zainvestovať alebo znížiť si záväzok voči banke.

Čítať ďalej
SLS00916

Životné témy

Šéfkuchár Michal Konrád odišiel z luxusnej ázijskej reštaurácie variť „na ulicu“

Varil na Cypre, v Londýne, ponúkli mu miesto v Kolíne, jeho kroky však nakoniec smerovali späť na Slovensko. Ako 26-ročný sa stal šéfkuchárom konceptovej pan-ázijskej reštaurácie Fou Zoo v bratislavskej Petržalke. Spolu s kamarátmi potom založil Bao Brothers a vymenil prostredie populárnej a luxusnej reštaurácie za pestrý život v street foode. Michal nám porozprával o svojich zážitkoch zo zahraničia, či mal niekedy chuť zavesiť varechu na klinec, a o tom, čo je preňho v gastre to najpodstatnejšie.

Čítať ďalej
Mature woman sit on couch in living room talk chat with grown-up adult daughter at home, millennial girl have pleasant conversation with elderly middle-aged mother, share secret, gossip indoors

Tlačové správy

22-eurový dôchodok z II. piliera? Nerobte rovnakú chybu ako vaši rodičia

Priemerný slovenský dôchodca dostáva necelých 600 eur mesačne a to aj v prípade, že si sporil v II. a III. pilier. Najväčší podiel jeho pravidelného príjmu však tvorí dôchodok zo Sociálnej poisťovne. To znamená, že súčasní dôchodcovia sú úplne závislí na štátnom dôchodku. Vy však máte šancu pripraviť sa na dôchodok lepšie. Nepremeškajte ju.

Čítať ďalej
A smiling family saves money with a piggy bank.

Tlačové správy

Pravidelné sporenie 6-krát inak. Porovnali sme obľúbené produkty

Zo všetkých strán počuť, že treba sporiť a vytvárať si finančné rezervy. Málokto však je konkrétny, kam ich treba nasmerovať, prípadne upriamuje pozornosť iba na produkty, ktoré sám ponúka. Ktoré sú tie najznámejšie produkty určené na pravidelné sporenie?

Čítať ďalej
apnoe_gallery2_16x9

Životné témy

Freediverka Anna von Boetticher: Panika je to, čo zabíja. Spanikárte a okamžite zomriete

Anna von Boetticher sa naposledy zhlboka nadýchne. Osem dlhých sekúnd, kým jej pľúca nie sú naplnené vzduchom, ktorý potrebuje na prežitie. Potom zmizne do hlbín.

Čítať ďalej
Confident millennial indian female business analyst financial advisor preparing statistic report studying documents on work desk, browsing information online using pc, writing out notes on paper sheet

Tlačové správy

Ako odhaliť, že s ponúkanou investíciou nie je niečo v poriadku

Ponuka investičných produktov je nesmierne široká. Bežný klient sa v nich nemá šancu zorientovať. Pri výbere sa však stačí pridržiavať niekoľkých zásad, ktoré poslúžia ako kompas v mori ponúk.

Čítať ďalej