Generácia Z, ktorá sa narodila v rokoch 1995 až 2010, zmení spoločnosť a ekonomiku. Ako chcú žiť a pracovať? A čo pre nich znamená sebarealizácia? Zistíte to v rozhovore s mladou švajčiarskou podnikateľkou Yaël Meier, ktorá zoznamuje firmy s generáciou Z a ktorú magazín Forbes zaradil do rebríčka „30 pod 30“.

Generácia Y (1980 - 1995) nemá najlepšiu reputáciu: Forbes ju označuje ako „Ja Ja Ja generáciu“, týždenník Die Zeit sa pýta „Chcú vôbec pracovať?“ V čom sa generácia Z líši od svojich často ohováraných predchodcov?
Nie sme zdržanliví ani neochotní pracovať. Pravdaže sme individualisti, ale myslíme a konáme v najlepšom záujme všetkých. Sme tiež prvou generáciou, ktorá vyrastala so smartfónmi. Takže namiesto „mobile first“ (prekl. mobil na prvom mieste) sme „mobile only“ (prekl. iba mobil). Nie sme iba aktívni používatelia smartfónov, smartfóny sú našou neoddeliteľnou súčasťou a tvoria neoddeliteľnú časť nášho každodenného života.

Gen Z označujeme tiež ako „mileniálov na steroidoch“. Okrem impulzívnosti sa na túto generáciu pozerá ako na hľadajúcu dobrodružstvo a na tú, ktorá má silnú túžbu rozvíjať sa. Aká dôležitá je sebarealizácia?
Veľmi. Sme generácia aktivistov v profesionálnom aj sociálnom zmysle. Chceme prevziať kontrolu nad svojou budúcnosťou. Nechceme sa nečinne pozerať, ako keď hora chodí za Mohamedom. Nemôžeme sa spoliehať na staršie generácie, musíme to urobiť sami. Preto to klimatické hnutie „Fridays for Future“ (prekl. Piatky pre budúcnosť) či „Black Lives Matter“ (prekl. Na čiernych životoch záleží).
 

Snímka
Nie sme iba aktívni používatelia smartfónov. Smartfóny sú našou súčasťou a neoddeliteľnou časťou nášho každodenného života.

Majú tiež svoje vlastné predstavy - predstavy o práci. „Generácia Z je prvá ktorá odoláva práci, ktorá zasahuje do ich súkromného života,“ hovorí Christian Scholz, nemecký vedec venujúci sa výskumu generácií. Prečo je to tak?
Pretože majú život aj mimo práce. Práca nám musí dať priestor na súkromný život a na realizáciu vlastných projektov. Chceme tiež dostatok času na svoje osobné záujmy, napríklad na živé prenosy na platforme Twitch (pozn. red.: americká streamovacia služba najmä pre gamerov), na vlastných bazár na Depope (pozn. red. globálny online bazár s oblečením) alebo na vlastný kanál na Tiktoku.

Radíte spoločnostiam, ako majú spolupracovať s generáciou Z. O ktoré spoločnosti sa zaujímajú vaši rovesníci?
O tie, ktoré robia veci inak. Spoločnosti, ktoré svojimi službami alebo produktmi posúvajú svet o krok vpred a ktoré nám ukazujú, ako prevziať zodpovednosť a mať vplyv v rámci firmy.

Aké najväčšie chyby robia spoločnosti pri prezentácii seba ako zamestnávateľa a pri oslovovaní talentovaných mladých ľudí?
Gen Z sú pracujúci začiatočníci dneška a zákazníci zajtrajška. Zamestnávatelia nás ale neberú dostatočne vážne. Väčšina spoločností síce o mladých hovorí, ale nehovorí s nimi. Nerozumejú hodnotám, správaniu alebo trendom tejto cieľovej skupiny. Firemné benefity a pracovné prostredie, ktoré ponúkajú firmy sú často postavené na hlavu: príliš sa o nich hovorí, ale málo sa reálne robí.
 

Yael Meier_1
Firmy, ktoré nie sú na sociálnych sieťach pre nás neexistujú.

Ako môžu spoločnosti osloviť generáciu Z ako zákazníka?
Firmy, ktoré nie sú na sociálnych sieťach pre nás neexistujú. Je mimoriadne dôležité mať kanál s vlastným obsahom. A to neznamená iba fotografovať produkty. Mladí ľudia sledujú ľudí nie firmy. Nakupujeme v e-shopoch, ktoré sme videli na sociálnych sieťach. Platformy ako Instagram alebo Tiktok sa teraz transformujú na veľký obchod a tvorcovia obsahu sú čoraz dôležitejší.

Vy a váš partner ste nedávno získali viac ako 2 milióny vzhliadnutí na dvoch príspevkoch na LinkedIne. Verejnoprávne médiá a veľké spoločnosti len blednú závisťou. Ako sa viete vysporiadať s takouto „mocou“?
Je pravda, že možnosť osloviť ľudí prešla obrovskou demokratizáciou. Môj partner a ja sme si vedomí, že z toho vyplýva zodpovednosť. Vždy si dobre premyslíme, aké problémy ideme uverejniť na sociálne siete.
Takýto dosah tiež ukazuje, aké obrovské príležitosti majú podnikatelia k dispozícii vďaka sociálnym médiám. V minulosti ste si v televízii museli kupovať drahý vysielací čas, aby ste získali očakávaný dosah. Teraz je to dostupné pre kohokoľvek.

Generácia Z je ešte známa ako generácia „Greta“. Zároveň však ako tvrdí New York Times - mladí ľudia, ktorí volajú po opatreniach v oblasti klímy neprispôsobujú týmto požiadavkám svoje vlastné spotrebiteľské správanie. Je to tak správne?
Toto je bežné tvrdenie, špeciálne ak sa bavíme o lietaní. Faktom ale je, že veľa mladých ľudí prispieva osobne, vzdávajú sa mäsa, cestujú vlakom, kupujú si oblečenie z druhej ruky. Zároveň si uvedomujeme, aké ťažké je obmedzovať sa, keď je niečo dovolené. To je dôvod, prečo je taká silná podpora zákonov, ako napríklad pre dane z CO2 v leteckej doprave.
 

Yael Meier_Forbes
Zákony sú potrebné. Osobná zodpovednosť a stimuly nestačia na to, aby sa zabránilo ničeniu životného prostredia.

Uprednostnili by ste teda silný štát pred osobnou zodpovednosťou a sebarealizáciou? Mládežnícke hnutie generácie X v 80. rokoch požadovalo: „Macht aus dem Staat Gurkensalat“ (slogan, ktorý hovorí o tom, že štát nie je užitočný)
Uvedomujeme si, že zákony sú nevyhnutné. Osobná zodpovednosť a stimuly nestačia na to, aby sa zabránilo ničeniu životného prostredia. Ani koronavírus nemôže byť potlačený bez povinného lockdownu a povinného nosenia rúšok. Nechceme autoritársky štát, ale ak chceme skutočne zmenu, pre niektoré spoločenské problémy, potrebujeme celoštátne pravidlá.

V komentári v Neue Zürcher Zeitung o dopadoch koronavírusovej pandémie ste kritizovali nedostatok solidarity s mladými ľuďmi. Prečo?
Obmedzené sociálne kontakty, zatvorené školy a univerzity, pochmúrne pracovné vyhliadky a obrovský kopec dlhov: pandémia najviac zasiahla nás mladých ľudí a to napriek tomu, že vírus pre nás predstavuje najmenšie riziko. Napriek tomu sme ochranu obyvateľov postavili nad naše vlastné záujmy a správali sme sa disciplinovane. Solidarita ale nie je jednosmerná ulica. Konečne by sme už chceli vidieť aj solidaritu starších s mladými. Či už ide o ochranu klímy, gigantický dlh po koronavírusovej pandémii alebo dôchodkové zabezpečenie.

Narastá čoraz viac nahnevanej mládeže? Hrozí medzigeneračný stret?
Tón na sociálnych sieťach je čoraz ostrejší. A v klimatickom hnutí sa ozývajú hlasy volajúce po násilí, pretože sa inak nič nedeje. Ale neverím, že to tu iskrí. Drvivá väčšina si je vedomá, že môžeme pracovať iba spoločne a že všetky generácie musia spoločne hľadať životaschopné riešenia.
 

Mojím snom je, aby Gen Z mohla skutočne slobodne rozhodovať o tom, ako chce žiť, milovať a pracovať. Že môžeme žiť život podľa vlastných predstáv najviac ako je to možné.

Podľa prieskumov sú najvyššou prioritou pre Gen Z vzťahy: priatelia, partnerstvo a rodina. Máte 20 rokov a nedávno ste sa stali matkou. Prečo?
Pretože som nemala dôvod čakať. Svoj život som formovala tak, aby som sa mohla slobodne rozhodovať a teraz si túto slobodu naplno užívam.

Aké boli reakcie na vaše rozhodnutie založiť si rodinu tak mladá?
Okrem veľkého povzbudenia to bol samozrejme aj nedostatok porozumenia - najmä zo strany starších ľudí. My ale nevidíme život tak priamočiaro - vzdelanie, kariéra a potom rodina. Kto hovorí, že je to naozaj najlepší spôsob, ako byť šťastný? Muži sa navyše nikdy nemuseli rozhodovať medzi deťmi a kariérou. Dúfam, že sa ani ženy v budúcnosti nebudú musieť takto rozhodovať.

Váš partner je tiež vašim obchodným partnerom. Stane sa Gen Z generáciou, ktorá pomôže dosiahnuť zlom v rovnosti v profesionálnom a rodinnom živote?
Určite v to dúfam. V súčasnosti sa v otázkach rodovej rovnosti deje veľa. Okrem iného sa diskutuje aj o kompatibilite rodiny a kariéry, mimochodom aj medzi mladými mužmi. Mojim snom je, aby naša generácia mohla skutočne rozhodnúť, ako chce žiť, milovať a pracovať. V skratke: že môžeme žiť život podľa seba najviac ako je to možné.
 

Yael Meier_1
Yaël Meier

mladá podnikateľka a hlas generácie Z

Yaël Meier a jej partner Jo Dietrich založil komunikačnú a poradenskú spoločnosť Zeam, ktorá pomáha firmám získať Gen Z. Magazín Forbes ich zaradil do rebríčka najvplyvnejších ľudí „30 pod 30“ v nemecky hovoriacich krajinách. Ako novinárka a podcasterka, hovorí na sociálnych sieťach o životnom environmente svojej generácie. Na Tiktoku ju sleduje 200-tisíc ľudí a na Instagrame 22-tisíc. LinkedIn ju vyhlásil za Top Voice 2020. Yaël predtým pracovala pre Ringier aj vo švajčiarskej televízii. Pred kamerou sa predstavila aj ako herečka a to vo filmoch Upload, Blue my Mind (Pod vodou) a Die Fruchtbaren Jarhre sind vorbei. So svojim partnerom a synom žije v Zürichu.

Bild_Generation_Z_1
Generácia Z

Generácia Z (skrátene Gen Z) sa narodila v rokoch 1995 až 2010 a je nástupníckou generáciou generácie Y (Mileniálov). Gen Z je tiež známa ako „smartfón“ generácia, pretože je viac digitálne pripojená ako ktorákoľvek predchádzajúca generácia a veľmi aktívne využíva sociálne siete. Je plná aktivizmu a už sa stotožnila s klimatickým hnutím. Jej vstup na trh práce znamená, že jej hodnoty sú teraz relevantné aj v kontexte biznisu.

Povedzte nám o vašich želaniach, snoch a cieľoch

Našimi klientmi sú šikovní, aktívni ľudia, ktorí sa dokážu nadchnúť pre to čo robia tak v osobnom, ako aj pracovnom živote. Ak patríte medzi nich, radi vás podporíme. Dohodnite si bezplatné stretnutie a zistite aké benefity získate, ak zveríte svoje peniaze profesionálom, ktorých starostlivosť o financie baví.