Akvizícia Fincentra rozhodne nie je posledná. Švajčiarska finančná skupina vidí na trhu veľký potenciál rastu aj dopyt klientov po kvalitných službách, preto hľadá možnosti ďalších investícií, hovorí František Dragúň, generálny riaditeľ spoločnosti Swiss Life Select Slovensko.

V októbri to budú už dva roky, čo švajčiarska finančná skupina Swiss Life kúpila spoločnosť Fincentrum a vstúpila na slovenský trh. Ako to s odstupom času hodnotíte vy a ako samotný Swiss Life?
Vo Fincentre sme získali veľmi silného strategického partnera, ktorý masívne investuje do rozvoja všetkých svojich entít. Swiss Life je firma s ratingom A+, ktorej akcie sa obchodujú na švajčiarskej burze. Rovnako je súčasťou MSCI World Indexu. Je nielen najrešpektovanejšou poradenskou firmou vo Švajčiarsku, ale má silné postavenie aj v Nemecku, Rakúsku, Veľkej Británii, Luxembursku a Českej republike. Pre nás to boli dva roky budovania novej stratégie a príprav nových projektov, ktoré postupne prinášame a budeme prinášať na náš trh. Pre Swiss Life bol vstup na Slovensko tiež zaujímavou skúsenosťou. Našli tu nápady, zanietených ľudí a ťah na bránu, ale aj veľký hlad klientov po nadštandardných službách. Po dvoch rokoch je jasné, že sa im na Slovensku páči a chcú ďalej expandovať.

Aký spôsobom?
Na jednej strane máme naďalej záujem o jednotlivcov - profesionálov z bankovej, poistnej či investičnej sféry. Vidíme najmä zo strany bánk prebiehajúce personálne audity, rušenie pobočiek či prepúšťanie zamestnancov. Kvalitní ľudia u nás vždy nájdu uplatnenie. Na strane druhej očakávame, že tlak na konsolidáciu trhu samostatných finančných agentov bude časom narastať. Prísnejšia regulácia, rastúce náklady a nižšia dynamika rastu hypotekárneho trhu prinúti mnohé firmy prehodnotiť svoje pôsobenie na trhu. Finančné problémy niektorých lokálnych firiem sú už aj mediálne známe. A to všetko ešte mimo koronavírusovej krízy, ktorá sa možno naplno prejaví do konca roka. Radi by sme sa preto poobzerali po kvalitných spoločnostiach a niektoré z nich kúpili.

Predaj firmy často vyvoláva neistotu u podriadených finančných agentov. Neobávate sa, že by časť z nich uvažovala o odchode, ak by ste začali rokovať s majiteľom firmy o jej kúpe?
Pozrite, od septembra budeme Swiss Life Select Slovensko. Ale nemeníme len názov. Prinášame nové procesy, vyšší dôraz na kvalitu a know-how zo Švajčiarska. V každej krajine, v ktorej Swiss Life pôsobí, máme dvere otvorené. Diskutujeme ako rodina o budúcnosti. Máme rozpracované projekty na najbližšie štyri roky. Každý z nich nás posunie skokovo vpred. Zo západnej Európy vieme kam bude náš trh smerovať v budúcnosti. Chceme byť prvou voľbou pre affluentných a privátnych klientov v správe majetku. Chceme posúvať hranice v digitalizácii. V riešeniach pre klientov. Naši sprostredkovatelia tomu uverili. Už dávno som nevidel toľko energie a radosti zo zmien, ktoré budeme postupne implementovať. Verím, že tým dokážeme osloviť aj nových potenciálnych spolupracovníkov, ak sa nám podarí dohodnúť na kúpe s ich firmou.

Na jednej strane hovoríte o veľkom potenciáli rastu, na strane druhej, že pre mnohé firmy tu nebude časom miesto. Neprotirečí si to tak trochu?
Nie. Na to, aby ste udržali krok s rastúcimi nárokmi klientov a s dobou, potrebujete napríklad masívne investovať do digitalizácie. Do kvality ľudí, procesov aj samotného poradenstva. V tomto nám malé ani stredné firmy nebudú vedieť nikdy konkurovať. V Swiss Life sa tieto investície nedejú na lokálnej úrovni. Keď pracujeme na zmenách, tak je to vždy minimálne na úrovni strednej a východnej Európy, aby sa takéto investície oplatili. Preto sme dokázali ako prvý na trhu implementovať smernicu PSD2 a predbehnúť aj samotné finančné inštitúcie v multibankingovej aplikácii, ktorá integruje účty štyroch bánk na jednom mieste. Mimochodom, ďalšie dve banky máme pripravené do ostrej prevádzky v najbližšom období. Jediné čo nás brzdí je neochota a nepripravenosť na strane bánk.

Hovorili ste o rastúcich nárokoch klientov, v čom sa to zmenilo oproti minulosti?
Ľudia sú vzdelanejší a zlepšuje sa ich kritické myslenie. Veľa informácií si nájdu na internete a sú rovnocenným partnerom do diskusie finančným profesionálom. Bolo to vidieť aj na tom, ako sa slovenskí investori zachovali pri poklesoch akciových trhov v marci tohto roka. Žiadne masívne výbery, ktorých sme boli svedkami napríklad v roku 2008, sa nekonali. Práve naopak. Veľa ľudí prepady dokupovalo. Typickými klientmi Swiss Life sú aktívni ľudia, ktorí chcú žiť život podľa vlastných predstáv. A potrebujú podporu v oblasti financií, aby si s touto oblasťou nemuseli robiť starosti. Na Slovensku ich máme stále viac a my sa tešíme na spoluprácu s nimi.

Budete o prípadnom spájaní síl rokovať s každým?
Nejdeme robiť nábor, ale výber. Nie je to o číslach. Pre nás je kľúčové získať tých správnych ľudí, ktorí sa financiám chcú venovať poctivo, profesionálne a dlhodobo. Swiss Life si celosvetovo buduje dobré meno viac ako 160 rokov. Na ničom inom mu tak veľmi nezáleží. Preto aj na Slovensku je to pre nás veľký záväzok.

shutterstock_1330231166 (1)

Blogy

Ako by malo vyzerať dobré investičné portfólio?

Otázka, ktorú si skôr či neskôr položí každý začínajúci investor. Asi vás neprekvapí, že odpoveď nie je taká jednoduchá – podobne ako pri chudnutí, aj tu fungujú rôzne stratégie podľa toho, aká je vaša východisková situácia a čo chcete dosiahnuť. Dobrou správou však je, že existujú pravidlá, ktoré vám pomôžu sa v tvorbe portfólia aspoň základne zorientovať.

Čítať ďalej
DSC00202cmyk2

Životné témy

Martin Sýkora: „Klientom aj spolupracovníkom chcem dopriať život podľa ich predstáv“

Vedie úspešný tím finančných sprostredkovateľov, s ktorými pracuje tak, aby naplnili sľub, ktorý kedysi dali svojim klientom. Dlhodobo sa o nich starať a zabezpečovať servis. V tom vidí regionálny riaditeľ Swiss Life Select, Martin Sýkora, svoje poslanie. Porozprával nám o tom, ako ho napĺňa práca, ale aj maľba alebo turistika na Azorských ostrovoch.

Čítať ďalej
Meghan_Daum_16_9

Životné témy

Sebarealizácia je založená na sebauvedomení

Prečo tak veľa ľudí nechce mať deti? 16 žien a mužov sa podelilo so svojimi pohnútkami v knihe americkej spisovateľky Meghan Daum. Sú to rozhovory o egoizme, kariére a odvahe ísť proti prúdu.

Čítať ďalej
shutterstock_367080149 (1)

Blogy

Čo má spoločné investovanie do akcií s otvorením kaviarne?

Viac, ako by ste si možno po prvom zamyslení povedali. Cieľom oboch je zisk, pri oboch musíte prevziať určitú mieru rizika a obom by ste mali venovať čas. Tieto aktivity sa pritom nijak nevylučujú, práve naopak. Investovanie vám vie pri podnikaní pomôcť, aby ste dosiahli požadovaný zárobok a mohli tak žiť život podľa vlastných predstáv.

Čítať ďalej
shutterstock_478732903 (1)

Blogy

Investícia do startupov ako čerešnička na vrchole portfólia

Každý z nás má inú predstavu o tom, ako chce začať napĺňať svoje vytýčené ciele. Demokratizácia technológií uľahčila prístup k rôznym typom investičných príležitostí, ktoré ľuďom umožňujú budovať svoje vysnívané portfólio. Správne nastavená investičná stratégia môže zahŕňať aj rizikovejšie aktíva, ako napríklad akcie startupov, ktoré sú pre mnohých lákadlom na vstup do sveta investovania. Nemali by však tvoriť dominantnú časť finančného majetku. Riziko bankrotu začínajúcich firiem je totiž príliš veľké a často sa aj naplní.

Čítať ďalej
Sebastian_Thrun_Aufmacher_angesetzt_16_9

Životné témy

Sebastian Thrun: „Bude ťažké zmeniť svet bez optimizmu“

Sebastian Thrun vyvinul pre Google autonómne autá a digitálne okuliare a nedávno začal navrhovať elektrické lietajúce taxíky. Nemecký technologický vizionár je presvedčený, že umelá inteligencia zlepšuje svet a umožní nám viac sebarealizácie.

Čítať ďalej